به گزارش روز یکشنبه ایرنا، حجتالاسلام و المسلمین «حسن روحانی» صبح روز چهارشنبه هفته پیش در جلسه هیات دولت اظهار داشت: تاکنون ۶۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای بودجه عمرانی پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد رشد داشته است.
رئیس جمهور افزود: بعد میگویند شما نباید پول نفت را در بودجه خرج کنید. بله این حرف درست است منتها لغت آن را باید دقیق انتخاب کنید. نفت را حتیالامکان نباید در بودجه جاری مصرف کنیم، باید نفت را استخراج کنیم و ببریم بفروشیم و بیاوریم با آن نفت سرمایهگذاری کنیم حال مقداری از آن به صندوق میرود. صندوق برای سرمایهگذاری در کشور استفاده میشود و بسیار هم خوب است. مقداری هم باید در صنعت خودِ نفت صرف شود، صنعت نفت ما کمی عقب است، صنعت نفت ما باید بیاید نشاط پیدا کند، فعال شود. ما خیلی در صنعت نفت کار داریم سرمایهگذاری میخواهیم باید سرمایهگذاری شود، بقیه هم که بدست میآید اگر بودجه عمرانی است «فبهاالمراد»، چرا ما بودجه عمرانی این کشور با این عظمت را ۵۰ هزار میلیارد بگذاریم، چرا ۱۰۰هزار میلیارد نگذاریم؟ چرا ۲۰۰ هزار میلیارد یا ۳۰۰ هزار میلیارد نگذاریم؟ اگر داریم بودجه عمرانی را اضافه کنیم.
وی ادامه داد: امروز که آمار را دیدم، در این مدت چند ماه امسال تا چند روز پیش، ۶۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای بودجه عمرانی پرداخت شده، این افتخاری است، نسبت به پارسال این موقع ۷۰ درصد رشد داریم. یعنی آنهایی که میگویند مدیر دولت، مدیریت خود را نشان دهد، دیگر از این بهتر؟ این واضح و روشن است.
عملکرد دولتهای مختلف در آینه آمار
در همه دولتهای بعد از پیروزی انقلاب زمانی که درآمدها، به ویژه درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرده به موازات آن بودجه عمرانی نیز لاغرتر و نحیفتر شده است. با این حال دولتهای یازدهم و دوازدهم با وجود سختیها و فشارهای ناشی از تحریم از نظر افزایش بودجه عمرانی کارنامه قابل قبولی از خود نشان داده است.
برای مثال طبق آمار مرکز پژوهشهای مجلس، بودجه عمرانی(عملکردی) در ابتدای شروع به کار دولت هفتم حدود ۲ هزار میلیارد تومان بوده که چهار سال بعد و در پایان کار دولت به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید. در ادامه، در دولت هشتم بودجه عمرانی با روندی افزایشی به حدود ۱۱ هزار میلیاردتومان میرسد؛ به عبارتی بودجه عمرانیِ عملکردی طی ۸ سال ۵ برابر میشود.
در دولتهای نهم و دهم، به رغم افزایش قابل توجه درآمدهای نفتی بودجه عمرانی از حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۸۴ به ۱۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۸۸ و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ میرسد که طی ۸ سال افزایشی ۹۰ درصدی را تجربه میکند.
رشد بودجه عمرانی در دولتهای یازدهم و دوازدهم
در دولت یازدهم بودجه عمرانیِ عملکردی از حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ میرسد؛ یعنی با رشدی تقریباً ۱۲۰ درصدی مواجه میشود.
اکنون عملکرد نه ماهه سال ۱۳۹۹ نشان میدهد که بودجه عمرانی صرف شده بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان است. یعنی بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.
دولت دوازدهم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ میزان بودجه عمرانی(تملک سرمایهای) را ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. اگر میانگین تحقق ۲۴ سال گذشته، یعنی ۶۶ درصد را در نظر بگیریم انتظار میرود بودجه عمرانی عملکردی سال آینده چیزی حدود ۷۱ هزار میلیارد تومان باشد. بنابراین، با مقایسه بودجه سال ۱۳۹۲ و سال ۱۴۰۰ به این نتیجه میرسیم که بودجه عمرانی از ابتدای دولت یازدهم تا انتهای دولت دوزادهم با رشدی ۲۵۰ درصدی همراه خواهد بود. این رقم دست کم در ۱۵ سال گذشته بیسابقه است.
اگر شرایط جنگ اقتصادی و تحریمهای شدید بیش از دو سال اخیر را هم در نظر بگیریم صحبت از عملکرد مثبت دولت کنونی در زمینه بودجه عمرانی بیراه نخواهد بود.
شاید گفته شود در مقایسه با نرخ تورم افزایش بودجه عمرانی خیلی قابل توجه نباشد، اما تورم اقتصاد ایران در طول ۲۴ سال گذشته همیشه با تورمهای دو رقمی همراه بوده است، ضمن اینکه در دولت یازدهم تورم تک رقمی زیر ۱۰ درصد را نیز تجربه کرد. بنابراین، بودجه عمرانی در دوره یاد شده قابل مقایسه بوده و از نظر منطق آماری درست است.