گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از اتاق بازرگانی تهران، «هرویک یاریجانیان» افزود: فعالیت رایزنان بازرگانی از نظر فعالان اقتصادی رضایتبخش نیست.
وی افزود: رایزنهایی که اکنون در مقاصد تجاری مستقر شده اند، اغلب در مسیرخواستهها و مطالبات فعالان اقتصادی و بخش خصوصی فعالیت نمیکنند.
یاریجانیان ضمن تفکیک رایزنان بازرگانی به دو گروه افزود: کسانی فقط محل کار را اشغال میکنند و کسانی با شرح وظایف تعریف شده به واقع برای توسعه مناسبات تجاری دو کشور تلاش میکنندو این دو گروه از یکدیگر متفاوت به حساب می آیند.
وی سپس به ویژگیهای ضروری رایزنان بازرگانی پرداخت و گفت: رایزنی که به کشورهای خارجی اعزام میشود، باید به زبان کشور مقصد مسلط باشد. رایزنان بازرگانی کشور باید در فضای مجازی به ویژه در اینستاگرام و توییتر تجار کشورهای مقصد حضور داشته باشند و فرصتها و پتانسیلهای موجود در این کشورها را اطلاعرسانی کنند.
به گفته یاریجانیان، رایزنان تجاری باید از برگزاری مناقصهها در کشورهای هدف اطلاع کسب کرده و این اطلاعات را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهند؛ آنها باید در تبادل هیاتهای تجاری نقشآفرین بوده و اطلاعات تجاری کشور هدف را در اختیار هیاتهای تجاری قرار دهند.
وی خواستارآن شد که رایزنان بازرگانی نسبت به معرفی کالاهای ایرانی که دارای مزیت رقابتی هستند، اقدام کرده و فعالان اقتصادی دو طرف را به یکدیگر مرتبط سازد و لازم است از شرایط اقتصادی کشوری که درآن مستقر شده اند، گزارشی تحلیلی ارائه کنند.
رییس اتاق مشترک ایران وارمنستان تصریح کرد: ضروری است رایزنان بازرگانی «ارتباط فعالانه با اتاقهای مشترک و تشکلهای داخلی و خارجی» و «آنالیز رقبا» را در دستور کار خود قرار دهند و گفت: رایزنان بازرگانی مستقر در کشورهای حوزه اوراسیا باید این تحلیل را ارائه کنند که در زمینه صادرات کالا به اوراسیا، کدام کشورها رقیب ایران محسوب می شوند و ایران دارای چه مزیتهایی برای صادرات به این کشورهاست.
هرویک یاریجانیان تاکید کرد: لازم است یک کارشناس تمامعیار برای سر و سامان دادن به فرآیندهای تجاری در مقاصد تجاری گماشته شود. در واقع اقتصاد ایران به چنین خون تازهای نیاز دارد. آن هم در شرایطی که رقبای منطقهای همه بازارها را در تسلط خود قرار داده و حضور فعالی دارند.