تهران - ایرنا - رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تهران با اشاره به اینکه بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان در صنعت سی. ان. جی سرمایه‌گذاری شده، گفت: این سوخت با هیچ یک از سوخت‌های دیگر مانند ال. پی. جی یا سوخت‌های مشابه قابل مقایسه نیست، از همین رو مبنای سوخت اصلی در حمل و نقل سبک و سنگین باید سی. ان. جی باشد.

«اردشیر دادرس» امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ذخایر گازی کشور بیان کرد: باتوجه به اینکه کشور ایران دومین ذخایر گازی دنیا را در اختیار دارد و همچنین با عنایت به گستردگی شبکه گازی کشور که امروزه ضریب نفوذ گاز شهری حدود ۹۸ درصد و ضریب نفوذ گاز روستایی حدود ۸۸ تا۹۰ درصد را به خود اختصاص داده است، بهترین سوختی که می تواند گزینه اصلی سوخت ملی در آینده باشد، سوخت گاز است.  

دادرس گفت: تا پایان امسال یک میلیارد مترمکعب گاز در داخل کشور تولید می‌شود، این درحالی است که باتوجه به این ظرفیت تولید، روزانه ۲۲ میلیون مترمکعب سوخت سی. ان. جی مصرف می‌شود که این میزان تقریبا دو درصد از کل سبد سوخت را دربرمی‌گیرد و باید به ۵ درصد برسد.

وی افزود: باتوجه به اینکه سوخت سی. ان. جی در سبد سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی قبلا ۱۵ درصد بوده و درحال حاضر به ۲۰ درصد رسیده است، این عدد باید در برنامه هفتم توسعه به ۳۵ درصد از  سبد سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی ارتقاء پیدا کند.  

دادرس در ادامه از بسته‌های جدید حمایتی برای تقویت سبد سوخت کشور خبر داد و گفت: باید سبد سوخت تقویت شود و گاز به عنوان محور اصلی قرار بگیرد. گاز محور توسعه پایدار کشور است از طرفی هم سی. ان. جی پاشنه آشیل محور توسعه درحوزه حمل و نقل محسوب می‌شود. به دنبال این هستیم تا در آینده با بسته‌های حمایتی که برای صنعت سی. ان. جی در نظر گرفته شده و موافقت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و مدیریت طرح سی. ان. جی نیز برای اجرای آن‌ها اخذ شده است در کمیسیون انرژی مجلس نیز مطرح شود تا در این زمینه کمک‌های لازم شکل بگیرد.  

بومی‌سازی ۸۰ درصد از تجهیزات صنعت سی. ان. جی

 این مقام مسئول گفت: در کشورمان بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان در صنعت سی. ان. جی سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. بیش از ۸ کارخانه سازنده کیت و تجهیزات، شش کارخانه سازنده مخازن، ۴ کارخانه سازنده کمپرسور و بیش از ۸۰ درصد قطعات و تجیهزات سی. ان. جی بومی‌سازی شده است.

وی با اشاره به هجمه‌ای که علیه سی. ان. جی شکل گرفته است تا به هر طریقی ورود ال. پی. جی را به سبد سوخت توجیه شده بیان کند، گفت: ضریب نفوذ گازی شهری و روستایی به ترتیب بالای ۹۰ و ۸۰ درصد است این درحالی است که ال. پی. جی در مجموع ۲ تا ۳ درصد از سبد سوخت را تشکیل می‌دهد. در واقع این سوخت منسوخ و از حیطه مصرف خارج شده است و جایگاه و توجیه اقتصادی برای جایگزینی ال. پی. جی در کنار سی. ان. جی وجود ندارد.  

دادرس تاکید کرد: درحال حاضر می توان ال. پی. جی را با قیمتی در حدود هر تن ۴۵۰ تا ۵۰۰ دلار صادر و برای کشور درآمدزایی کرد، به همین جهت باید گفت سی. ان. جی سوخت اصلی در سبد سوخت خودروها است.

به گفته وی حتی برخی کشورها برق را به عنوان سوخت پاک و بهینه‌ای می‌دانند ولی به نظر کارشناسان خبره وقتی شبکه گاز سراسری وجود دارد باید سوخت اصلی را گاز قرار داد. در همین رابطه،  وزیرنفت به درستی اشاره کرد که سوخت ملی ما سی. ان. جی است و حداقل تا ۱۰۰ سال آینده سوخت اصلی به گاز تبدیل می‌شود.  

دادرس آینده صنعت گاز را روشن دانست و افزود: تمامی ۵ حلقه زنجیره مصارف خانگی، صنعتی، تجاری، اداری و حمل و نقل همگی به سمت گاز طبیعی تغییر مسیر می‌دهند. ضمن اینکه گاز طبیعی مشتقاتی دارد که هنوز روی آن کار نشده است. به عنوان مثال می‌توان ال. ان. جی را از گاز طبیعی گرفت، ال. سی. ان. جی (تبدیل ال. ان. جی به «سی. ان. جی)، اس. ان. جی و ... از فرآورده‌های پایین‌دستی گاز است که وزارت نفت جا دارد صنایع پایین‌دستی گاز را تقویت کند تا محور اصلی توسعه، صنایع پایین‌دستی گاز قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در پتروشیمی این امر در دفتر توسعه پایین‌دستی صنایع پتروشیمی وجود دارد ولی در گاز این خلا حس می‌شود، گفت: باید دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی گاز یا مرجعی جدا در چارت سازمانی وزارت نفت دیده شود و دراین موضوع تمرکز شود تا بهره‌وری‌های بهینه‌ای شکل بگیرد.  

به گزارش ایرنا،  با افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن از آبان سال ۹۸، ‌ تمایل به مصرف سی. ان. جی در کشور افزایش پیدا کرد. وزیر نفت نیز در این رابطه با اشاره به اینکه سی. ان. جی سوخت ملی ایران است، ‌تاکید کرده که باید سهم این سوخت در سبد سوخت کشور افزایش پیدا کند.

از همین رو دوگانه‌سوزکردن یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی در دستور کار قرار گرفت و اولین مورد آن نیز همزمان با دهه فجر سال گذشته تحویل مالکان شد.

بر این اساس، ‌ دوگانه‌سوز کردن به دو صورت کارگاهی و کارخانه های خودروسازی انجام می‌شود و می‌تواند مصرف سی. ان. جی را تا ۴۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش دهد.

دو گانه سوز شدن این تعداد خودروی عمومی به تنهایی تا ۱۰ میلیون متر مکعب در روز به مصرف سی. ان. جی کشور اضافه خواهد کرد که علاوه بر صرفه‌جویی از محل کاهش مصرف سوخت مایع، ‌در بهبود محیط زیست نیز اثرگذار خواهد بود.