غلامرضا بیکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: تاکنون برای جبران خسارت سیل پارسال به جاده های گلستان هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافت که محل تامین ۸۰ درصد از این مبلغ به صورت اوراق بهادار و بقیه نقدی بود.
وی بیان کرد: سیل پارسال به هزار کیلومتر از راههای ارتباطی و ۵۶۵ دستگاه ابنیه فنی استان گلستان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد که بیشترین آسیب مربوط به مناطق کوهستانی بود.
معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان افزود: با تلاش این اداره کل و بهره گیری از توان فنی چند استان معین همه جاده های خسارت دیده از سیل ایمن سازی و به طور موقت بازگشایی شد اما پایداری دائمی آن نیازمند اجرای کامل طرح های زیرساختی است.
بیکی ادامه داد: با صرف اعتبار هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تاکنون ۱۶ دستگاه ابنیه فنی، ۱۱ دستگاه پل خرپایی موقت و ۷۲ دستگاه پل لولهای و باکسی و ۴۶۵ متر دیوار حفاظتی ساخته شد.
معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان بیان کرد: همچنین در این مدت ۱۸۷.۵ کیلومتر راه شنی، ۶۵.۵ کیلومتر راه اصلی، ۲۲.۸ کیلومتر راه فرعی و ۷۶.۱ کیلومتر راه روستایی خسارت دیده از سیل بهسازی و ۵۱ کیلومتر راه ارتباطی موقت ترمیم شد.
وی گفت: کارشناسان چند ماه پس از وقوع سیل برآورد کردند که سیل ۲ هزار و ۴۴۹ میلیارد ریال به جاده های گلستان خسارت وارد کرد.
وی بر ضرورت تزریق اعتبار برای ترمیم خسارات باقی مانده از سیل گلستان تاکید کرد و گفت: اجرا نشدن طرح ها، احتمال بروز خسارت در زمان بارش های سنگین را دوچندان خواهد کرد.
استان گلستان حدود پنج هزار کیلومتر راه ارتباطی مانند بزرگراه، راه اصلی ، فرعی و روستایی آسفالته دارد.
گلستان یکی از مناطق حادثه خیز محسوب می شود که همه ساله شاهد وقوع حوادث قهری از جمله سیل و زلزله است.
فروردین پارسال بارش ۳۰۰ میلیمتر باران در ۳۵ ساعت که با آب ناشی از برف ذوب شده توامان شده بود باعث سرریز شدن سدهای گلستان و بوستان و طغیان رودخانه ها شد به طوریکه ابتدا شهر گنبدکاووس را به محاصره آب برد و سپس روانه شهرها و روستاهای شمالی و غربی گلستان شد.
این سیل علاوه بر مرگ ۱۱ نفر، بیش از ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت به بار آورد و با تخریب گسترده خانههای مسکونی، زمینهای کشاورزی و زیرساخت ها نام خود را به عنوان یکی از بزرگترین حوادث قهری ایران در تاریخ ثبت کرد.