تهران- ایرنا- رییس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قوانینی که در ترم تحصیلی گذشته برای برگزاری آموزش‌های مجازی و امتحانات به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، تغییر نکرده و وزارت علوم به دلیل کامل بودن ابلاغیه‌ها، قانون جدیدی برای امتحانات این ترم به دانشگاه‌ها نداده است.

علی اکبر صفوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم جاری دانشگاه ها، اظهار داشت: اساس کار دانشگاه ها در برگزاری امتحانات پایان ترم جاری در مقایسه با ترم تحصیلی گذشته تفاوتی ندارد، به این معنا که چارچوب و اختیارات اعلام شده برای ترم تحصیلی گذشته در ترم جاری هم اجرا می شود.

وی ادامه داد: برگزاری امتحانات مستمر به جای یک امتحان در پایان ترم گذشته به دانشگاه ها اعلام شد. از این رو استادانی که امکان اجرای این روش را نداشتند، با برخی مسائل مواجه شدند. اما اعضای هیأت علمی از ابتدای شروع ترم تحصیلی جاری، امتحانات مستمر را در دستور کار قرار دادند و به دلیل تجربه و تسلط بیشتر، برنامه ریزی مناسبی برای امتحانات انجام دادند.

رییس کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم خاطرنشان کرد: اعضای هیأت علمی برای هر شیوه از امتحانات پایان ترم می توانند یک نمره بگذارند و سر جمع این ارزیابی ها ملاک بهتری برای تصمیم گیری است.

صفوی درباره برگزاری امتحانات دروس عملی و کارگاهی، اظهار داشت: برنامه ریزی ها برای برگزای امتحانات حضوری دروس عملی و کارگاهی باید بر اساس پروتکل های دانشگاه ها باشد؛ اگر دانشگاهی امکان رعایت پروتکل های بهداشتی را دارد، امتحانات پایان ترم دروس عملی و کارگاهی را حضوری برگزار می کند اما اکثر دانشگاه ها سعی در برگزاری غیرحضوری امتحانات این دروس دارند.

وی افزود: برگزاری امتحانات پایان ترم دروس عملی در اولویت دانشگاه ها نیست؛ امتحانات حضوری این دروس نیازمند رفت و آمد دانشجو در محدودیت های کرونایی است. اگر هم این امتحانات برای عده ای حضوری برگزار شود، بحث عدالت آموزشی و امکانات به میان می آید. بنابراین، رعایت عدالت آموزشی در این زمینه اصل اول است و باید حداکثر بهره وری را در نظر بگیریم که این عدالت رعایت شود. در این بهره وری، امتحان دروس عملی و کارگاهی می تواند حضوری برگزار شود اما نباید الزام باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه برخی دانشگاه ها با امکانات از راه دور شیوه های جایگزینی برای برگزاری امتحانات عملی ارایه می دهند، خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی های به عمل آمده، بین ۷۰ تا ۸۰ درصد دانشگاه ها مشکل برگزاری دروس عملی و کارگاهی را به یک شکلی برطرف کرده اند اما برخی از آنها هنوز چالش دارند.

وی فرق نیمسال تحصیلی جاری با ترم تحصیلی گذشته را در افزایش تجربه اعضای هیأت علمی به منظور برگزاری کلاس های الکترونیکی و آشنایی با ابزارهای این آموزش اعلام کرد و گفت: اعضای هیأت علمی در این ترم، ابزارهای آموزش الکترونیکی را بهتر شناخته اند پس امکان برنامه ریزی بهتری وجود دارد.

به گزارش ایرنا، به علت شیوع ویروس کرونا، دومین ترم تحصیلی دانشگاه ها به صورت الکترونیکی در حال برگزاری است و علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز پیش از این به ایرنا اعلام کرده بود که امتحانات پایان ترم تحصیلی جاری به صورت مجازی برگزار می شود.

برخی از دستورالعمل های وزارت علوم که در ترم تحصیلی گذشته برای برگزاری امتحانات پایان ترم به دانشگاه ها ابلاغ شد،‌ به این شرح است:

- در صورت برگزاری امتحانات حضوری در دانشگاه مقصد، معرفی دانشجو برای شرکت در آزمون حضوری دانشگاه مقصد در درس مشابه و ارسال نمره کسب شده در امتحان به صورت رسمی و مکتوب به دانشگاه مبدأ در حداقل زمان ممکن انجام شود.

- سوالات یا برگه امتحان از سوی دانشگاه مبدأ، ارسال و آزمون با اعمال مراقبت کامل و دقیق از امنیت سوالات، اجرا شود.

- در بهره گیری از این روش، اولویت با دانشجویانی است که در نیمسال پایانی تحصیل هستند یا امکان سفر به دانشگاه مبدأ به دلیل مواجه برای آنها مقدور نیست؛ تشخیص استفاده از این امکان، بر عهده دانشگاه مبدأ یا محل تحصیل دانشجو پس از هماهنگی با دانشگاه محل زندگی اوست.

- در مناطقی از کشور که به تشخیص مرجع ذی صلاح، بیماری گسترش یافته است و منطقه یا استان در وضعیت فوق العاده قرار دارد، دانشگاه ها ناگزیر از برگزاری آزمون به روش غیرحضوری هستند. از این رو لازم است با تشخیص شورای آموزشی دانشگاه و با پیروی از برنامه معینی، بخش یا تمام ارزشیابی آموخته های دانشجویان را به شیوه مستمر، در طول نیمسال و با بهره گیری حداکثری از امکانات فضای مجازی برگزار کنند.