ساری - ایرنا - فرماندار آمل علت اصلی ضعف در اجرای محدودیت‌های کرونایی در این شهرستان را نوع برخورد برخی مسئولان محلی دانست و گفت : متاسفانه برخی مسئولان محلی مانع اجرای درست و کامل محدودیت‌های کرونایی در شهرستان می‌شوند.

علیرضا شریعت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون چرایی قرمز باقی ماندن وضعیت شهرستان آمل طی چند ماه گذشته ، افزود : شوربختانه برخی مسئولان محلی بی اعتناء به سلامتی مردم و به بهانه توجه به اقشار آسیب پذیر مانع اجرای دقیق محدودیت های کرونایی شده اند و این گونه مقاومت ها همچنان نیز ادامه دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان آمل از آغاز پاییز قرمز شد و این وضعیت همچنان ادامه دارد. تنها هفته نخست دی ماه جاری وزارت بهداشت وضعیت این شهرستان را به همراه ۱۶ شهرستان دیگر مازندران نارنجی اعلام کرده بود که این وضعیت کمتر از یک هفته ادامه داشت و از اواخر هفته گذشته دوباره رنگ قرمز به آمل و سه شهرستان ساری ، رامسر و سوادکوه شمالی برگشته است.

طبق گزارش های رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران حدود ۳۰ درصد از بیماران بستری در بیمارستان های زیر پوشش این دانشگاه طی ماه های اخیر مربوط به آمل و ۷۰ درصد بقیه مربوط به ۲۰ شهرستان دیگر بوده است.

مازندران ۲۲ شهرستان دارد که از این تعداد مدیریت بهداشت و درمان ۲۱ شهرستان با دانشگاه علوم پزشکی مازندران است و بابل هم تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان قرار دارد.

فرماندار آمل در گفت و گو با خبرنگار ما نامی از مسئولان محلی که در برابر اجرای سفت و سخت محدودیت های کرونایی سنگ اندازی می کنند ، نبرد ، ولی گفت : این افراد با ابراز نظرات مخالف ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا و تحریک افکار عمومی ، سعی دارند خود را دلسوزتر معرفی کنند و مانع جدی مدیریت کرونا در شهرستان می شوند.

وی تاکید کرد : بهانه قرار دادن مشکلات اقتصادی و طرفداری از کسبه و بازاریان با عنوان دلسوزی برای معیشت ، راه حل خطرناکی برای مقابله با ویروس کرونا است که تنها با یک اشتباه و تجمع می تواند یک استان را به شرایط قرمز سوق دهد.

یکه‌تازی کرونا در مدیریت چندصدایی 

فرماندار آمل گفت : عدم رعایت محدودیت های کرونایی در بازار که از شلوغ ترین اماکن شهرستان است ، ناشی از تحریک افکار عمومی توسط همین افراد است و تا زمانی که مدیریت شهرستان چند صدایی باشد نمی توان انتظار مدیریت کرونا را داشت.

وی بخشی از عادی انگاری مردم را ناشی از همین بی اعتنایی صنفی به محدودیت ها دانست و افزود : مردم در مواجهه با فعالیت غیر قانونی مشاغل ممنوعه نه تنها به محدودیت های اعلامی  بی اعتماد می شوند، بلکه تصور می کنند شهر در شرایط عادی قرار دارد و مسئولان اطلاعات اشتباه منتشر می کنند که باعث بی اعتمادی به مضاعف شدن زحمات عوامل اجرایی محدودیت ها می شود.

شرایط بغرنج کرونایی آمل و تداوم وضعیت قرمز در ماه های مهر و آبان سبب شده بود تا مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران اقدام به برکناری رییس شبکه بهداشت و درمان این شهرستان کنند ، اقدامی که بلافاصله با واکنش روسای بیمارستان شهرستان از طریق تهدید کردن به استعفاء در فضای مجازی مواجه شده بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران آن زمان در گفت و گو با خبرنگار  ایرنا در باره علت برکناری دکتر فرامز اکبری از ریاست شبکه بهداشت و درمان آمل و جایگزینی وی با دکتر احمدعلی رمضانی گفته بود: مسائل مختلف در این زمینه دخیل بود و ایجاد تغییر مدیریتی در شبکه بهداشت برای اقدامات جدی تر در زمینه مقابله با کرونا یکی از آنها بود. تداوم شرایط قرمز در آمل نیاز فوری به تغییر در شبکه بهداشتی شهرستان را ضروری کرده است تا برنامه های مقابله ای با ویروس کرونا مورد پیگیری جدی تری قرار گیرد.

ظرفیت محدود انتظامی ، مشکل مضاعف 

فرماندار آمل همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا نظارت بر اجرای محدودیت های کرونایی در شهرستان ضعیف است ، گفت : شهرستان آمل شاهراه ارتباطی بین استانی ، منطقه صنعتی و همچنین گذرگاه اقتصادی مازندران به شمار می رود و میزان تردد خودرویی در آن زیاد است.

وی توضیح داد : حدود ۷۰ هزار کارگر صنعتی و همچنین ۲۰ هزار کارگر غیربومی در شهرستان آمل فعالیت دارند و طبیعی است که این وضعیت هم مدیریت کرونا را در شهرستان آمل همواره با چالش مواجه کرده است.

شریعت گفت : همچنین شهرستان آمل دارای مسیرهای فرعی زیادی است و نیروی انتظامی ظرفیت پوشش نظارتی بر همه این مبادی را ندارد ، ضمن این که بخشی از نیروی انتظامی باید در قالب ناظران بر اصناف ، فعال باشند که تقریبا تمام توان انتظامی شهرستان را گرفته است.

وی افزود : از استان درخواست نیروی بیشتری برای تشدید نظارت ها را کرده ایم ولی با توجه به این که کل استان در شرایط کنونی درگیر روند افزایشی است معلوم نیست تا چه حد بتوانیم روی کمک استانی حساب کنیم.

فرماندار آمل همچنین یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر مدیریت کرونا در شهرستان را بافت طایفه ای آن دانست و گفت : متاسفانه مردم آمل با وجود بیشترین میزان شیوع و همچنین مرگ ناشی از ابتلا به کرونا ، به خودی خود تا حدودی نسبت به محدودیت ها بی اعتناء هستند که یک علت مهمش فرهنگ عمیق ارتباطات خانوادگی و دوستانه در بافت طایفه ای شهرستان است.

وی افزود : پذیرش تغییر رفتاری برای مردم  این شهرستان بسیار سخت است و هنوز نیز در برابر خودداری از دورهمی ها مقاومت های سختی وجود دارد.

تازه ترین گزارش ها شبکه بهداشت و درمان آمل نشان می دهد که ۲۳۶ نفر مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در  بیمارستان های این شهرستان بستری هستند که معادل ۲۰ درصد کل بیماران بستری در بیمارستان های استان است.