به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریفزاده با اعلام این مطلب گفت: این آثار توسط شهلا اسدیانی هنرمند رشتۀ میناکاری گروه هنر های سنتی پژوهشگاه اجرا شده است.
وی، میناکاری را از هنرهای ظریف و قابل توجهی دانست که همواره در بین هنرهای سنتی جایگاه ویژه داشته و آثار شاخصی از مینای نقاشی بخصوص متعلق به دوران قاجار در موزههای معتبر نگهداری می شوند.
او با اشاره به اینکه روش های مختلفی در میناسازی وجود دارد تصریح کرد که در این پروژه که سه اثر سماع از آثار ارزشمند استاد اردشیر مجردتاکستانی در آن احیا شده، مینای نقاشی برای ساخت و پرداخت طرح مینیاتوری مورد استفاده قرار گرفته است. تلاش شده در این پروژه ظرافت و نفس قلم این استاد گرانقدر حفظ شود.
رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی، مینای نقاشی را یکی از روش های ظریف اجرایی در هنر میناکاری خواند و با بیان اینکه مینای نقاشی در دورۀ قاجار(سبک نقطه پرداز) سالیان متمادی به دست فراموشی سپرده شده بود افزود: از آنجا که حفظ، احیاء و اشاعه روش های اجرایی از رسالتهای گروه پژوهشی هنرهای سنتی است در این سه اثر، روش نقطه پرداز مورد استفاده قرار گرفت .
او اظهار داشت: هر یک از آثار یاد شده به ابعاد ۱۳ در ۲۰ به سبک مینای نقاشی نقطه پرداز اجرا و در اجرای نقش بندی خطوط از روش قلمگیری مرسوم در مینیاتور در ساخت هر سه عدد پلاک مینایی استفاده شده است.
اردشیر مجرد تاکستانی متولد ۱۳۲۸ رشت در استان گیلان و اصالتا تاکستانی است. یکی از نقاشان مکتب مینیاتوریست است. وی نگارگر و محقق نگارگری و تذهیب و تشعیر فارغالتحصیل هنرستان هنرهای تجسمی است. نمایشگاههای انفرادی در زمینه نگارگری برگزار کرده و در بیش از بیست نمایشگاه گروهی در چندین نمایشگاه خارجی نیز حضور داشته است.
وی مدرس مینیاتور در هنرستانهای گرافیک دانشگاه تهران و از داوران نخستین دوسالانه نگارگری ایران است. از وی مقالاتی در زمینه ابروباد در دایرهٔ المعارف بزرگ اسلامی و تاریخچه تذهیب در دایرهٔ المعارف بزرگ شیعه به چاپ رسیده است. تاکستانی سرپرست کارگاه مرمت و صحافی سنتی نسخههای خطی و نفیس حرم فاطمه معصومه است.