"حسین آرین" دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت و ۱۰ سال است به عنوان کارمند قراردادی شرکت پست، نامه و بسته های مردم را به مقصد می رساند، کارش را دوست دارد و به قول خودش با وسواس فکری بسیار برای امانت داری بسته ها در کوچه پس کوچه های شهر حرکت می کند تا سریعتر و مطئمن تر به مقصد برسد.
گاهی مرسوله طلا به ارزش ۸۰ میلیون تومان و گاهی هم چک سفید ۵۰۰ میلیون تومانی را به مقصد برده است، امانت داری و حس مسوولیت را لازمه کارش می داند و می گوید اضطراب و استرس روانی شغلش بالا است.
شاید کارش کمتر به چشم دیگران آمده، مخصوصا در ماههایی که کرونا شایع شده حجم کار از ۷۰ تا ۱۰۰ مقصد در روز به ۱۴۰ تا ۱۸۰ مقصد افزایش یافته است و تمام روشنایی روز را با موتور در سطح شهر می چرخد.
حسین آرین می گوید نامه رسان است اما در اصل، نامه تنها جزیی از کارش است و هر بسته ای را باید به مقصد برساند، تاقبل از شیوع کرونا هر طور که بود ساعت اداری کار توزیع را تمام می کردند و به خانه باز می گشتند اما حدود ۱۰ ماه گذشته هر روز دست کم تا پس از غروب خورشید بیرون هستند و کار می کنند.
خریدهای اینترنتی مردم زیاد شده است و از روزی ۱۰ تا ۱۵ بسته به ۸۰ تا ۹۰ بسته هم رسیده است، ۲۰ نفر نامه رسان شرکت پست در خرم آباد هستند و از پارسال تاکنون تنها ۲ بار پاداش گرفته اند، اضافه کار مشخص ندارند و تاکنون بیش از ۱۰ نفرشان به کرونا مبتلا شده است.
گلایه ای ندارد، به شوخی می گوید در برخی مواقع، شهروندان در منزل کنار بخاری هم سردشان است اما ما باید در هر شرایط جوی، برف و باران، گرمای بالای ۴۰ درجه تابستان و حتی کرونا ۱۲ ساعت را روی موتور باشیم و کار کنیم.
ارسلان قبادی هم متصدی تجزیه و توزیع یا همان "سرنامه رسان" متولد سال ۶۰ است و کارشناسی الکترونیک دارد، متاهل و دارای ۲ فرزند است، کارش از ساعت ۵.۳۰ صبح شروع می شود و ساعت ۷.۳۰ که نامه رسان ها می آیند باید نامه ها و بسته ها برای تحویل به آنها آماده باشد.
می گوید از زمان شیوع کرونا و افزایش خریدهای اینترنتی، صبح یک ساعت زودتر می آید و دیگر با اتمام ساعت اداری به منزل نمی رود، باید منتظر بماند نامه رسان ها کارشان تمام شود، برگردند تا تسویه روزانه را انجام دهند بعد به خانه برود.
شهریورماه کرونا گرفت و بستری شد، به گفته پزشکان تا ۹۰ درصد ریه اش درگیر بود و ۲۷ روز در بخش مراقبت های ویژه ( آی سی یو) بستری و آبان ماه مرخص شد، با وجودی که تست دوم کرونای او منفی شده بود اما نیاز به استراحت داشت که به دلیل حجم بالای کار به اداره برگشت.
می گوید در این مدت با انتصاب مدیر جدید شرکت ملی پست، ۲ بار پاداش گرفته اند برخی در مجموع یک میلیون و برخی یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، اما مشکل اصلیشان در حال حاضر مساله دیگری به نام کمبود نیرو است، حجم کارشان دست کم سه برابر افزایش یافته است اما باید با همان نفرات، بسته ها را تجزیه و توزیع کنند.
غم نامه رسان ها در زمان شیوع کرونا علاوه بر اضطراب ابتلا به ویروس، حجم بالای خریدهای اینترنتی مردم و کاری است که به چشم کسی نمی آید، حسین شرفی هم نامه رسان است، ۳۴ سال دارد و می گوید حجم کارشان نسبت به قبل چندین برابر شده اما تعداد نفرات توزیع کننده همان است.
می گوید علاوه بر افزایش سرسام آور مقصدهای روزانه اش، برخی موارد با کج خلقی هایی هم مواجه می شوند، از کارمندی می گوید که بسته خرید اینترنتی اش را تحویل گرفته وگفته است تابسته را باز و چک نکنم، مبلغی پرداخت نمی شود، در حالیکه بر اساس قانون، نامه رسان تنها مکلف به تحویل بسته های اینترنتی است و مسوولیتی در قبال کیفیت آن ندارد.
نامه های اداری، کارت سوخت، دادخواست های قضایی، گواهینامه و بسیاری از این قبیل مرسولات هم به حجم خریدهای اینترنتی اضافه شده است و اکنون مشکل کمبود نیرو، تجهیزات فرسوده و نیاز جدی به "بارکدخوان" دارند.
میدان مبارزه با کرونا کارزار بزرگی است که هرکه به نوبه خود در آن جهاد می کند، کادر درمان که پیشانی و خط مقدم این جبهه هستند اما نیروهای شرکت پست نیز در این شرایط که مردم از ترددهای غیرضروری و حضور در بازار اجتناب می کنند، در سوی دیگر میدان برای سلامت جامعه می جنگند و هر روز سوار بر موتورهای زرد خود و انجام سفرهای غیرضروری مردم، برای سفید شدن وضعیت کرونا تلاش می کنند.
اظهارات سرپرست مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور نیز صحه ای بر حرف این آقایان پستچی است که می گوید: این مرکز سال گذشته در اوج روزهای کاری خود روزی ۱۷۰ تن مرسوله جا به جا میکرد اما اکنون تعداد مرسولات و ترافیک به روزی ۷۰۰ تن مرسوله رسیده است.
به گفته مهدی مقصودی علاوه بر مرسولات، سال گذشته روزانه حدود ۱۲۰ هزار بسته کوچک به پست میرسید که این میزان نیز اکنون به ۳۵۰ هزار بسته رسیده است.
باید گفت امروز آقای پستچی با " نامه های فدایت شوم" خداحافظی کرده است و دیگر کمتر نامه های عادی را جابجا می کند، در گذشته شرکت ملی پست بیشتر مسئول توزیع نامه یا خدمات نیابتی مانند کارت سوخت، کارت ملی، مدارک، سند و پروندههای قضایی بود اما امروزه که سبک زندگی مردم تغییر کرده، تجارت الکترونیک رونق گرفته و کرونا هم منجر به افزایش خریدهای اینترنتی شده، جابجایی مرسولات کالایی در مراکز پستی به خدمت اول تبدیل شده است.
مدیرکل پست لرستان هم به ایرنا می گوید: سفارش های مردم در حوزه امانات و پستی به بیش از ۹۵ درصد افزایش یافته است و به دلیل شیوع کرونا و رونق خریدهای اینترنتی، بسیاری از مرسوله ها حجیم هستند که این امر به تعداد نیرو، امکانات خودرویی و فضای فیزیکی بیشتری نیاز دارد.
محمد ناظری گفت: با این وجود خدمات به مشتریان بدون وقفه انجام و طی هشت ماهه امسال حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار ترافیک شامل مرسولات پاکتی و کالایی توسط پست لرستان جابجا شده است.
وی ادامه داد: با این حساب می توان گفت نیروهای پست لرستان روزانه ۱۲ هزار مرسوله را جابجا و از انجام ۱۲ هزار سفر و تردد غیرضروری جلوگیری کرده اند اما این خدمات کمتر مورد توجه مردم بوده است.
وی با اشاره به شیوع کرونا در کشور ادامه داد: باوجود تعطیلی و نیمه کار بودن برخی دستگاه های اجرایی در این مدت اما خدمت در این اداره کل افزایش یافت و کارکنان بخش های مختلف آن برای جلب رضایتمندی مشتریان، با کشیک های کاری اضافه فعال بوده اند.
مدیرکل پست لرستان افزود: با توجه به افزایش بی سابقه حجم کار و مرسولات پستی، فضای بیشتری نیاز است که از مسوولان استان تقاضا می شود این مهم را برای ارائه خدمت بیشتر و مطلوب تر به مردم مدنظر قرار دهند.
ناظری توضیح داد: حدود ۶۰ نامه رسان درشهرهای کل استان فعال است که به تازگی طی قراردادی با بخش خصوصی، ۱۵ نفر دیگر نیز به صورت دانه شمار و خرید خدمت به این تعداد اضافه شده اند.
وی با اشاره به افزایش خریدهای اینترنتی و تغییر بیشتر ماهیت کار پست از نامه به بسته و مرسوله های امانی در زمان شیوع کرونا ادامه داد: یکی از مشکلات کنونی، کمبود ناوگان خودرویی است چراکه نامه رسان های موتوری به دلیل محدودیت ظرفیت موتورسیکلت، باید پس از تحویل تعدادی بسته، دوباره به پست مراجعه کنند و بسته های جدید را تحویل بگیرند که این رفت و آمدها موجب خستگی آنها و طولانی شدن زمان کار می شود.
وی گفت: در این راستا شرکت ملی پست جمهوری اسلامی، مقدمات لازم برای تهیه ۵۰۰ دستگاه خودرو را فراهم کرده و در مرحله خرید آنها است که با تحویل به استانها، حجم بالایی از فشار کاری نامه رسان ها کاهش می یابد.
مدیرکل پست لرستان تعداد خودروی مورد نیاز استان را حدود ۵۰ دستگاه برشمرد و ادامه داد: نیروهای این اداره کل از زمان شیوع کرونا تاکنون با وجود کمبود زیرساختها به طور کامل و در شیفت های متعدد ارائه خدمت کرده اند.
ناظری در خصوص امکان بکارگیری نیروهای دفاتر روستایی برای کمک به نامه رسان های شهری نیز بیان کرد: ۲۵۵ نفر در دفاتر آی سی تی و ۸۳ نفر در نمایندگی های پست روستایی استان فعال هستند اما به دلیل روابط کار و استخدامی نمی توانیم از این افراد در دامنه های شهری استفاده کنیم.