مشهد- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اجرای یازدهمین دوره "طرح بسیج ملی تغذیه سالم برای پیشگیری از کرونا" در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در سطح استان خراسان رضوی آغاز شد.

دکتر مهدی قلیان اول روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: این طرح بهداشتی امسال با محور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ظرف روزهای ۱۵ تا ۳۰ دی ماه جاری با همکاری نهادهای مختلف مانند شهرداریها، ادارات آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و واحدهای ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در خراسان رضوی اجرایی شده است.
وی ادامه داد: تغییر الگوی غذایی در دوران قرنطینه و محدودیتهای اجتماعی ناشی از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا با ویژگیهایی همچون "ضرورت ماندن در منزل، ریزه‌خواری مواد غذایی و مصرف تنقلات کم ارزش غذایی، افزایش زمان تماشای تلویزیون، کار با رایانه" به کاهش تحرک بدنی و خطر اضافه وزن و چاقی انجامیده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین برخی کمبودهای تغذیه‌ای در چنین شرایطی می‌تواند موجب تحریک و تضعیف دستگاه ایمنی بدن انسان شده و احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش دهد، بنابراین توجه به اصول تغذیه صحیح و سالم همراه با رعایت پروتکلهای بهداشتی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری دارد. 
وی افزود: "اطلاع‌رسانی و آموزش آحاد جامعه در خصوص اهمیت توجه به تغذیه در شرایط شیوع ویروس کرونا و تاثیر مصرف مناسب و بهنگام انواع میوه و سبزیها در تقویت دستگاه ایمنی بدن انسان" در چارچوب اجرای یازدهمین دوره بسیج ملی تغذیه سالم دنبال می‌شوند. 
۸۰ درصد جمعیت شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شوند. 

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۴۳۴ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ تاکنون جان ۵۵ هزار و ۵۴۰ نفر را در کشورمان گرفته است. تاکنون یک میلیون و ۱۳ هزار و ۱۸ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا هم در ایران بهبود یافته‌اند.  

بر اساس آخرین تحلیلهای آماری اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم‌اینک وضعیت شیوع ویروس کرونا در ۱۸ مرکز استان زرد، در ۱۲ مرکز استان نارنجی و تنها در مرکز استان مازندران یعنی ساری قرمز است. همچنین در سطح کشور ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

"پاندمی کرونا" تاکنون در سطح جهان ۸۴ میلیون و ۴۹ هزار و ۹۷۷ نفر را بیمار کرده و جان یک میلیون و ۸۴۵ هزار و ۷۶ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. ۶۰ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۵۶ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در سطح جهان، تاکنون درمان شده‌اند.

در این میان آمریکا با ۲۰ میلیون و ۹۰۴ هزار ۷۰۱ بیمار کووید ۱۹ و ۳۵۸ هزار و ۶۸۲ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند. 

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان پاندمی کرونا جایگاه پانزدهم را در میان کشورهای جهان دارد.