زنجان - ایرنا - رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: افزون بر ۹۷۴ راس قوچ و میش و کل و بز در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران شهرستان ماهنشان شمارش شد.

پرویز رستمی، روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه قوچ و میش و کل و بز از شاخص‌ترین گونه‌های جانوری پستاندار منطقه انگوران است، افزود: شمارش قوچ و میش که از نژاد ارمنی هستند، بیشترین هدف از اجرای این طرح سرشماری بود. 

وی، تعداد قوچ و میش های سرشماری شده از سوی کارشناسان و محیط بانان در این منطقه را ۹۰۴ راس اعلام کرد و اظهار داشت: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد افزایش نشان می دهد.

رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه بیش از ۷۰ راس نیز کل و بز نیز در این منطقه مورد سرشماری واقع شد، گفت: همچنین برخی گونه های پستاندار ازجمله گراز، گرگ، سیاه گوش، خرس قهوه ای، روباه و شغال نیز در این سرشماری مشاهده شد.  

رستمی یادآور شد: در سرشماری امسال منطقه خرمنه سر شهرستان طارم نیز که با هدف شمارش کل و بز صورت گرفت تعداد ۶۳۴ راس کل و بز و تعدادی قوچ و میش نیز مورد مشاهده قرار گرفت.  

به گزارش ایرنا،  وسعت منطقه انگوران را حدود ۱۲۳ هزار هکتار (نزدیک ۳۰ هزار هکتار پناهگاه حیات وحش و مابقی به عنوان منطقه حفاظت‌ شده) است این منطقه زیستگاه مناسب برای قوچ و میش ارمنی و پازن (کل و بز) است دیگر گونه‌های جانوری منطقه نیز شامل خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاه گوش، سمور سنگی، کبک دری، کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، تنجه، غاز خاکستری، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی از جمله سفید رودخانه ای، سس، زرده پر، اسبله است.

منطقه شکار ممنوع خرمنه سر در شهرستان طارم نیز که از آبان سال ۸۱ جزو مناطق شکار ممنوع اعلام شد در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده و وسعت آن حدود ۷۷ هزار و ۸۸۵ هکتار بوده و دامنه تغییرات ارتفاعی آن نیز از ۳۰۰ تا دو هزار و ۸۰۰ متر است.  
حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم ها و همچنین دارای گونه های گیاهی نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالو تلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون است.