تهران- ایرنا- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سردار حاج قاسم سلیمانی عمق استراتژی ایران را تا شرق مدیترانه گسترش داد و توانست امنیت را در کشور و منطقه برقرار کند.

عباس گلرو امروز (دوشنبه) در آیین افتتاحیه اولین همایش ملی ابعاد نظری و عملی مقاومت که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: طرح سوریه، موضوعی امتداد دار بود که آمریکا در قالب تئوری خاورمیانه بزرگ تلاش داشت در منطقه پیاده کند، در واقع هدف واشنگتن با این تئوری این بود که ارتش‌های قدرتمند منطقه و همچنین جبهه مقاومت را تضعیف کند.

وی افزود: برخی کشورهای منطقه در جنگ سوریه با آمریکا همراه شدند و به این صورت این کشور را دچار بی‌نظمی کردند. در این شرایط وضعیت سوریه روشن بود و شرایط تا جایی سخت شده بود که در این نبرد بزرگ تروریست‌ها در تسخیر دمشق، صدای چکمه‌های دشمنان در هر جا شنیده می‌شد و سوری‌ها اوج انفجار مقر امنیتی را لمس کردند.

وی ادامه داد: در واقع محور مقاومت دوران سختی را گذراندند، تروریست ها به دنبال تصرف دمشق بودند و صدای چکمه‌های تروریست‌ها در کاخ ریاست جمهوری دمشق نیز شنیده می‌شد و نکته مهم هم این بود که دولت سوریه نمی‌توانست در مقابل این حجم از فشار مقابله کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سردار سلیمانی در شرایط سخت سوریه توانست با انگیزه و بدون نگرانی در مقابل هجمه‌های سنگین صهیونیست ها ایستادگی کند، این سردار بزرگ موجی از امید را در میان دولت، مردم و محور مقاومت ایجاد کرد تا دولت بشار اسد پایدار بماند و در برابر هجمه‌های سنگین مقاومت کند.

گلرو خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سردار سلیمانی شکل گیری نیروی مردمی در کنار ارتش سوریه بود که به این واسطه درهم‌تنیدگی نظامی در میان سوری‌ها ایجاد شد. مذاکرات بر این موضوع بود که دولت بشار اسد ماندگار باشد و به همین دلیل حاج قاسم سلیمانی به فکر مشارکت مردم برای مقابله با داعش افتاد.

وی با بیان این که هدف سردار سلیمانی شکل گیری نیروهای مردمی در کنار ارتش سوریه بود، افزود: این موضوع به گونه‌ای بود که همگان این اقدام سردار بزرگ را شاهکاری برمی‌شمردند، با این روش، نیروهای مردمی توانستند به سرعت میدان را به دست گیرند و با شکست داعش محور مقاومت را تثبیت کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: در آن دوران ۷۰ کشور دنیا به دنبال سرنگونی دولت بشار اسد بودند، اما در نهایت به دلیل این تلاش‌ها به ۱۱ کشور تقلیل پیدا کردند.

گلرو با یادآوری این که محور مقاومت در حلب و دمشق در یک همکاری توانستند برای اولین بار در تاریخ در یک جبهه مشترک مقابل استکبار ایستادگی کنند، ادامه داد: درحال حاضر نیز حضور ایران در منطقه بسیار مهم است.

وی تاکید کرد که حضور سردار سلیمانی در لبنان با هدف دفاع از مظلوم و مقابله با تروریست بود و نیروهای سردار که بیشتر آنها، نیروهای مردمی تلقی می‌شدند، موفق به توقف ماشین جنگی دشمن شدند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برخی ممکن است جنگ سوریه را جنگ مذهبی بدانند اما در واقع این گونه نیست، جنگ میان حق و باطل بود که در جبهه حق تمام آزادی‌خواهان حضور داشتند.

وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها خودشان داعش را تولید کرده بودند اما به دنبال این بودند که پایان خلافت داعش را به نام خود ثبت کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید براین که پایان داعش با درایت حاج قاسم سلیمانی صورت گرفت، گفت: درحال حاضر سازمان ملل با به کارگیری گروه‌های اروپایی به دنبال پاک کردن و از بین بردن جنایات داعش است، بنابراین نیازمند تلاش همگانی است که جنایات این تروریست ها در تاریخ ثبت شود.

گلرو افزود: امروز میراث دار تلاش‌های سردار سلیمانی هستیم، از این رو در این شرایط  باید هوشیار بود که تاریخ به طور صحیح برای آیندگان بازگو شود.

وی با بیان این که سردار سلیمانی یک دیپلمات تراز اول بود، عنوان کرد: این سردار شرایط زمانی و مکانی را درک می‌کرد. مذاکره کننده توانمندی بود و دلیل این حرف هم عملکرد و نتایج تلاش‌های وی در منطقه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سردار سلیمانی توانست مذاکرات مفیدی را با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه انجام دهد که با توانایی وی، ورق به نفع جبهه مقاومت برگشت. هرچند که سردار یک دیپلیمات نبود اما در عرصه سیاست هم عملکرد بی نظیری داشت.

گلرو یادآورشد: سردار سلیمانی در بحث انسانی و اخلاقی یک عارف به تمام معنا بود، سوریه، عراق و لبنان میراث وی هستند که باید در محافظت از آنها کوشا بود.

وی خاطرنشان کرد: محور مقاومت باید به تلاش برای تثبیت خود در منطقه ادامه دهد، در این شرایط نیروهای مردمی در منطقه بازوان قدرتمند برای ایران اسلامی هستند و باید از این سرمایه عظیم حراست کرد، چراکه تشکیل این نیروها، ژنرال‌های آمریکایی را نیز به حیرت وا داشته است.

وی افزود: در مجلس شورای اسلامی همچنان درصدد هستیم  طرح‌هایی را برای انتقام از قاتلان سردار سلیمانی تصویب کنیم.

مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی ابعاد نظری و عملی مقاومت با حضور امیر عبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی، در أمور بین الملل، حسین اکبری رییس مرکز مطالعات و پژوهش های مجمع جهانی بیداری اسلامی، عباس خامه‌یار رایزن فرهنگی ایران در لبنان، سعدالله زارعی رییس موسسه اندیشه‌‎سازان نور و تحلیلگر مسایل بین المللی، محمدحسن خانی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)، مهدی هنرمندزاده کارشناس ارشد غرب آسیا و گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دانشگاه امام صادق برگزار شد.