با وجود واگذاری ۲۵ هکتار از ۵۰ هکتار اما کار همچنان روند کندی را طی می کرد و از سوی دیگر دلیل اصلی اخذ اراضی شرکت مترو تهران از شرکت عمران تعیین تکلیف نشده بود و از این روی سازمان مدیریت برنامه و بودجه، اعتبار لازم را برای اجرایی شدن طرح تخصیص نداد و تاکنون این پروژه بدون تکلیف روی زمین باقی مانده بود.
این در حالی است که احداث مترو درخواست به حق شهروندان پرند است و عملیات اجرایی احداث متروی تهران به پرند به طول ۳.۵۰ کیلومتر از سال ۱۳۸۸ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شد اما کماکان طرح به بهره برداری نرسیده است.
فرماندار شهرستان رباط کریم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در صورتی که با دستور استاندار تهران اعتبار مورد نیاز برای ادامه روند احداث مترو تخصیص داده شود خط مترو پرند در خردادماه سال آینده به بهره برداری می رسد.
نظام ملکشاهی افزود: به تازگی در جلسه ای با استاندار تهران که به همراه شهردار و مدیرعامل شرکت عمران پرند در خصوص پیگیری مصوبه جلسه روند اجرای احداث مترو در جلسه پنجشنبه های پاسخگویی در محل دفتر کار وی برگزار شد، گزارش بخشی از مهم ترین پیشنهادها و انتظار عمومی شهروندان و ضرورت استفاده از وسیله تردد ایمن و ارزان که دغدغه اصلی آنان به شمار می آید، ارائه شد.
وی با توجه به کند بودن روند اجرایی احداث و تکمیل مترو پرند به دلیل مشکلات مالی، بیان کرد: با توجه و پیگیری استاندار تهران مقرر شد تمام اراضی که توسط شرکت عمران در اختیار شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه برای روند اجرایی شدن گذاشته شده، دوباره به شهرستان بازگردانده شود.
ملکشاهی اضافه کرد: پس از رایزنی ها، مقرر شد اراضی واگذار شده به شرکت عمران برگردد یا مابقی زمین ها دیگر به شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه واگذار نشود و در قبال ارایه صورت وضعیت از طرف مجری مترو فرودگاه امام خمینی (ره) به پرند، برای آسان سازی و شتاب گیری در روند پیشرفت طرح، اعتبار لازم به صورت مستقیم توسط شرکت عمران به آن ها پرداخت شود.
جانمایی ۲ ایستگاه مترو رباط کریم
فرماندار شهرستان رباط کریم همچنین از جانمایی ۲ ایستگاه مترو این شهرستان خبر داد و گفت: مترو پرند از رباطکریم میگذرد، به همین خاطر در رایزنیهای انجام شده، برای دسترسی شهروندان ۲ ایستگاه در مناطق «حکیم آباد» و «بازارک» رباط کریم جانمایی می شود.
استاندار تهران نیز به تازگی در این خصوص گفت: مترو پرند در سه فاز تا خرداد ١٤٠٠ به بهرهبرداری میرسد و اجرای فاز سوم احداث آن بنابه دلایلی از جمله تامین نشدن بودجه و تخصیص نیافتن زمین طرح طولانی شدهاست.
«انوشیروان محسنیبندپی» افزود: اکنون تمام تلاش ما در مجموعه استانداری این است که با همراهی سایر دستگاهها، این طرح را به سرانجام برسانیم تا مطالبه دیرینه مردم منطقه پرند محقق شود.
به گفته وی موضوعات دیگر از جمله عبور خط انتقال برق در حریم ۶ کیلومتری شهری و همچنین تعارضهایی که با راهآهن وجود دارد، بررسی و مرتفع میشود تا با همت مسئولان و پیگیریهای استانداری تهران این طرح تا پایان خرداد سال آینده افتتاح شود.
این سخنان در حال مطرح می شود که عضو هیأت مدیره شرکت عمران پرند در اواسط بهمن سال ۹۷ با اشاره به پیشرفت فیزیکی اجرای عملیات خط مترو شهر جدید پرند گفت: انتظار داریم قطار مترو با مسافرگیری در نوروز ۹۸ ایستگاه بعد خود را پرند اعلام کند.
پدرام صمیمیفر در آن تاریخ اظهارداشت: احداث مترو از وظایف اصلی شهرداری است و ۱۷۶ میلیارد تومان از منابع داخلی پرند را برای استقرار ایستگاه مترو در این شهر اختصاص دادهایم.
در همین باره، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه نیز به تازگی اعلام کرده است: ساخت مترو پرند به کندی پیش می رود و برای سرعت بخشیدن به آن باید دولت کمک کند.
علی امام افزود: طبق قانون بودجه ساخت مترو پرند متکی به بودجه دولتی است و اگر کمک ارایه شود تا قبل از پایان دولت دوازدهم این خط راه اندازی می شود.
به گفته وی امسال ۶۴ میلیارد تومان به شهرداری تهران برای ساخت مترو پرند اختصاص یافت در صورتی که حداقل یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای راهاندازی اولیه مترو پرند بودجه نیاز است.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه ادامه داد: در این خصوص تفاهمنامهای با وزارت راه، استانداری تهران و شهرداری در زمینه احداث و راهاندازی مترو پرند تهیه شده ولی هنوز نهایی نشدهاست.
وی درباره اینکه قرار بود از طریق تهاتر برخی از املاک، ساخت مترو پرند انجام گیرد و تفاهمنامهای با شرکت شهرهای جدید انجام شود نیز گفت: ۲ سال پیش تفاهمی در این زمینه حاصل شد ولی به دلیل سد قانونی فقط ۶ میلیارد تومان از این طریق تامین شد؛ در حالی که برای ساخت مترو پرند نیاز به تزریق پول به صورت فوریتی است.
به گفته امام، در صورت تامین منابع مالی این آمادگی وجود دارد تا سال آینده این خط به بهره برداری برسد و آرزوی چندین ساله مردم شهر پرند برآورد شود.
وی خاطرنشان کرد: روزانه چندین هزار نفر از ساکنان شهر پرند برای کار و تحصیل به تهران عزیمت می کنند و اگر این خط راه اندازی شود شاهد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مسافران ناوگان مترو تهران و حومه خواهیم بود.
شهر پرند در ۳۵ کیلومتری غرب تهران و در کنار اتوبان ساوه احداث شده است و دارای هفت فاز بوده و در آینده قرار است به ۱۶ فاز گسترش پیدا کند.
فازهای صفر تا سه شامل املاک سنددار شرکتی یا شخصیساز و فازهای چهار تا ۶ این شهر شامل املاک مسکن مهر میشوند.