همدان - ایرنا- معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گفت: دسترسی آسان و بدون فیلتر به فضای مجازی تهدید جدی برای کاربران فضای مجازی است.

عباس نجفی روز دوشنبه در نشست اعضای کارگروه پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی اظهار داشت: یکی از تهدیداتی که امروز اصول انسانی را مورد هدف قرار داده استفاده نادرست از فضای مجازی است.

وی اضافه کرد: به علت دسترسی آسان و فیلتر نشده حتی افرادی با کمترین میزان سواد می‌توانند با یک گوشی هوشمند، وارد فضای مجازی شوند و به علت ناآگاهی مورد هجمه فرهنگی قرار می‌گیرند.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان بیان کرد: همه دستگاه‌ها دغدغه آسیب‌های فضای مجازی و مسائل اجتماعی را دارند و در صورت تعامل و هماهنگی بین دستگاه ها این تلاش‌ها نتیجه‌بخش خواهد بود.

نجفی، آگاهی‌بخشی و تولید محتوای مناسب را از راه‌های پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی دانست و گفت: آسیب فضای مجازی باید پیش از بروز آسیب و خسارت به نسل جوان شناسایی و با مدیریت علمی از این آسیب‌ها پیشگیری کرد.

وی افزود: برای پیشگیری از جرایم فضای مجازی، باید محتواهای متناسب تولید و با انعقاد تفاهم نامه با ارگان‌هایی نظیر صدا و سیما و آموزش و پرورش آنها را منتشر کرد تا بتوان با نگاه پیشگیرانه اهداف این کارگروه را محقق کرد.

نجفی خاطرنشان کرد: در راستای انتشار محتواهای غنی و مناسب باید شبکه‌سازی صورت گیرد تا در قالب این شبکه‌ها به درون جامعه رسوخ کرد.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان نیز گفت: با پیشرفت‌های علمی و توسعه تکنولوژی‌های جدید، استفاده از شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته و این امر منجر به بروز جرائم و آسیب‌های مرتبط با فضای مجازی شده است.

حسین عسگری افزود: بخش زیادی از جرائم و انحراف های فضای مجازی ناشی از نداشتن دانش کافی استفاده‌ کنندگان از شبکه‌های اجتماعی است.

وی اضافه کرد: تاثیر فضای مجازی بر ارتکاب بزه به عنوان یک تهدید جدی، سلامت روحی و روانی افراد جامعه را با خطر مواجه کرده است.

عسگری افزود: آسیب‌هایی همانند طلاق، اعتیاد، انزوای اجتماعی و افسردگی، ناهنجاری‌های رفتاری و جرائمی همچون ایراد جرح با سلاح، خشونت، تهدید، توهین، افترا، هتک حرمت و حیثیت اشخاص متاثر از ناهنجاری‌های فضای مجازی است.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با بیان اینکه فضای مجازی فرهنگ جامعه را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد اظهار داشت: اگر در یک جامعه ابتکار عمل در دست مدیران فرهنگی قرار گیرد آثار سوء محتویات و تولیدات فضای مجازی کمرنگ می شود در مقابل غفلت از آثار سوء و تبعات ناشی از ابزارهای ضد فرهنگی سبب کمرنگ شدن ارزش‌های فرهنگی می شود.

عسگری افزود: پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی و مراقبت از سلامت روحی و روانی نسل جوان یکی از نیازهای ضروری جامعه است چراکه بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات امروز در فضای مجازی ریشه دارد.