بجنورد- ایرنا- معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: بتازگی یک میلیارد ریال اعتبار برای خرید کتاب به استان اختصاص یافته است که این میزان نسبت به پارسال ۳۰ درصد افزایش دارد.

رضا رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تخصیص این میزان اعتبار در راستای تفاهم نامه معاونت فرهنگی وزارت  فرهنگ و ارشاد  اسلامی با اداره کل اختصاص یافته است و خرید کلی کتاب در دی ماه صورت می‌گیرد.

وی  از جمله شرایط خرید کتاب از مولفان و نویسندگان را استفاده نکردن آنها از یارانه در سال جاری دانست و گفت: خرید کتاب مشمول کتاب های آموزشی نمی شود.

رضایی در ادامه گفت: انتخاب کتاب‌ها بر اساس محتوا، کیفیت چاپ، و نیازسنجی موضوعی است که پس از بررسی کتاب های مورد نیاز خریداری می شود.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: خرید کتاب از ناشران و نویسندگان هم استانی با هدف حمایت مالی صورت می‌گیرد.

رضایی با بیان اینکه علاوه بر آن توزیع این آثار سبب معرفی هر چه بیشتر عموم مردم  با نویسنده‌های بومی و آثار آنها می‌شوند افزود: کتاب‌های مرتبط با فرهنگ بومی استان، هنر و پیشینه تاریخی استان در اولویت هستند.

وی با بیان اینکه در طرح تابستانه کتاب امسال نیز از هفت کتابفروشی عضو طرح در مجموع یک میلیارد و ۴۶۶ ریال کتاب خریداری کردند، گفت: این میزان نسبت به طرح  بهاره کتاب رشدی ۸۳ درصدی داشت.

وی افزود: در طرح پاییزه کتاب نیز ۲۰۶ میلیون ریال یارانه به استان اختصاص یافته بود که از آغاز طرح خرید کتاب در خراسان شمالی ۲۶۶ میلیون ریال یارانه مصرف شد.

وی یادآورشد: برگزاری جلسات رونمایی از کتاب، ارائه تسهیلات با بهره کم، ارائه بن کتاب به خریداران برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و خرید کتاب از ناشران و مولفان استانی اقداماتی است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از صنعت نشر استان انجام داده‌است.

در استان خراسان شمالی۲۲ انتشارات فعالیت می کنند.

سرانه مطالعه در این استان با میانگین کشوری برابر است. آمار نشر کتاب در کشور نشان می‌دهد که سالانه به ازای هر ایرانی تقریباً ۲ کتاب چاپ می‌شود.

خراسان شمالی با جمعیت۸۶۳ هزار نفری، جایگاه نخست سرانه فضای کتابخوانی را به نسبت جمعیت خود در کشور دارد.