تهران- ایرنا- وزیر مشاور در امور خارجی سعودی تقلا کرد تا از آب گل آلود سفر امیر قطر به عربستان و تشکیل نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که در سطحی پایین در شهر العلای عربستان برگزار شد، ماهی بگیرد، این اجلاس را به زعم خود این گونه توصیف کرد« شروع تازه ای که منطقه را از تهدیدهای خارجی حفظ می کند».

الجبیر در حالی از حفظ منطقه در مقابل تهدیدهای خارجی سخن می گوید که کشورش طی سه سال و نیم گذشته قطر را بارها به حمله نظامی تهدید کرده بود و بیش از شش سال است که مردم یمن را هدف حملات خود قرار داده که به کشته و زخمی شدن دهها هزار نفر منجر شده است.

«عادل الجبیر» البته خود سه شنبه شب در توئیتی تایید کرد : کسی که می کوشد از آب گل آلود ماهی بگیرد، موفق نخواهد شد.

وی آنچه را که «موفقیت اجلاس تاریخی شورای همکاری برای آینده ملت ها و کشورهای عضو این شورا» نامید، به سلمان بن عبدالعزیر پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تبریک گفت.

این ادعاهای الجبیر در حالی است که به علت مشارکت نکردن سران کشورهای بحرین، امارات ، عمان و حتی حضور نیافتن خود سلمان بن عبدالعزیز و حضور مصر در سطح وزیر خارجه ، ناظران چهل و یکمین اجلاس شورای همکاری را که دیروز در شهر العلا برگزار شد، شکست خورده توصیف و تشکیل آن در واپسین روزهای ترامپ در کاخ سفید را ناشی از فشارهای کاخ سفید ارزیابی کرده اند.

امیر قطر و امیر کویت که میانجی به اصصلاح آشتی چهارکشور تحریم کننده قطر یعنی عربستان ، بحرین، امارات و مصر با این کشور» به عربستان آمدند و بقیه هیات ها در سطحی پایین شرکت کردند و البته ریاست اجلاس را هم بجای سلمان ، بن سلمان برعهده داشت .

البته عدم حضور سلمان در اجلاسی که الجبیر آن را تاریخی و مهم خواند ، سه نتیجه برایش اعلام شده یکی اینکه بشدت مریض است، ناراضی از برگزاری این نشست بوده و سفر امیر قطر به کشورش بوده و یا اینکه بن سلمان به نوعی پدر را کنار گذاشته است.

عربستان در حالی مرزهایش را با قطر بازگشایی کرد و امیر قطر هم در حالی به عربستان قدم گذاشت که هیچیک از بندهای ۱۳ گانه و شروط سعودی و بحرین و امارات و مصر برای پایان تحریم ها مانند قطع روابط با ایران و تعطیل کردن شبکه الجزیره را اجرا نکرد.

البته عدم حضور سران مصر ، بحرین و امارات در اجلاس العلا که باید یک پای این برنامه آشتی کنان بودند از اختلاف شدید آنها با بن سلمان برای برگزاری شتابزده اجلاس شورای همکاری خلیج فارس برای بازگشائی مرزهای عربستان با قطر بدون اینکه امیر قطر حتی یکی از شروط آنها را اجرا کرده باشد، ارزیابی شده است.

در این نشست «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد عربستان، «سلمان بن حمد آل خلیفة» ولیعهد و نخست وزیر بحرین، «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست وزیر عُمان، «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رییس دولت امارات و حاکم دبی، «نواف الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت و « تمیم بن حمد آل ثانی » امیر قطر حضور داشتند.

بیانیه ۱۱۷ بندی و خسته کننده شورای همکاری خلیج فارس اگرچه تلاش دارد اختلافات اعضا را در لابلای جملات کلی و تکراری پنهان کند، اما آنچه از دل این نشست بیرون زد، این بود که برگزاری این نشست با غیبت سه تن از سران آن نشان دهنده به وجود آمدن یک جبهه بندی جدید میان اعضای  این شورا است .

بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج فارس به روال همیشگی و با استفاده از عبارات و کلمات بسیار کلی و بدون ضمانت اجرایی که طی چهل دوره گذشته این نشست هم تکرار شده بود ، درباره همه چیز از همکاری های داخلی در زمینه های سیاسی و اجتماعی و نظامی گرفته تا مسایل مربوط به فلسطین ، عراق ، لیبی و .... سخن گفته است .

عربستان، امارات، بحرین و مصر در ژوئن ۲۰۱۷ روابط خود با قطر را قطع و ادعا کردند که این کشور از تروریسم حمایت می‌کند، اما این ادعا توسط دوحه رد شد.

این چهار کشور در این سال تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی قطر بستند.