شهرکرد- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا و آسیب‌های ناشی از آن بر بخش خصوصی گفت: بخش خصوصی از دولت درخواست دارد تا معافیت سهم ۲۳ درصدی کارفرمایان در لیست سازمان بیمه تامین اجتماعی لحاظ شود.

آیت‌الله احمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: معافیت سهم ۲۳ درصدی کارفرمایان در لیست سازمان بیمه تامین اجتماعی از اسفندماه سال گذشته تا پایان تعطیلی‌های مرتبط با شیوع ویروس کرونا برای تمامی صنوف آسیب‌دیده لحاظ و منابع آن از محل ردیف‌های اعتباری دولتی تامین و یا امهال سه ساله برای کارفرمایان در نظر گرفته شود.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، بخش خصوصی به‌ویژه فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و اصناف مختلف چشم‌انتظار یاری دولت هستند.

احمدی به بی‌اطلاعی برخی اصناف و اتحادیه‌ها از تخصیص تسهیلات کرونایی به این حوزه اشاره و تصریح کرد: برای بهره‌مندی این قشر از فرصت ایجاد شده کنونی، پیشنهاد می‌شود دسترسی لازم برای ثبت اطلاعات اصناف و اتحادیه‌ها ایجاد شود.

وی یادآور شد: نداشتن گردش مالی، سررسید چک‌ها، تعطیلی یا راکد بودن بازار از مهم‌ترین مشکلات فعالان زیرمجموعه اصناف و اتحادیه‌ها به‌شمار می‌رود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: به‌همین منظور به‌نظر می‌رسد ادامه پرداخت تسهیلات کرونایی تا پایان سال‌جاری بتواند بخشی از این مشکلات را رفع کند.

وی گفت: مسوولان دولتی می‌توانند با بخشش هزینه‌های حامل‌های انرژی شامل آب، برق و گاز در طول مدت تعطیلی واحدهای تولیدی در دوران شیوع ویروس کرونا نسبت به حمایت از بخش خصوصی اقدام کنند.

احمدی، اقتصاد چهارمحال و بختیاری را مبتنی بر کشاورزی، صنعت و خدمات اعلام و تاکید کرد: ضمانت اجرایی و عملیاتی شدن مصوبات مربوط به شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در تسریع روند توسعه‌ای استان نقش مستقیم دارد.

وی با اشاره به خشک‌سالی‌های ۱۲ سال اخیر در چهارمحال و بختیاری افزود: در این مدت بخش کشاورزی به‌ علت مشکل در تامین و کمبود جدی منابع آب، کشت‌های سنتی و سختی کار، رشد چندانی نداشته و بیشترین اشتغال‌های جدید در این حوزه به خدمات کشاورزی مرتبط است.

احمدی تصریح کرد: همچنین سهم بخش صنعت به‌ علت رکود صنایع وابسته بالادستی و پایین‌دستی در حال کاهش و جایگزینی با خدمات است.

وی یادآور شد: سهم کشاورزی از اشتغال چهارمحال و بختیاری ۱۸ درصد، سهم اشتغال صنعت ۴۰ درصد و سهم خدمات ۴۲ درصد است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: متاسفانه هر ساله از سهم کشاورزی و صنعت در اشتغال کاسته و به سهم بخش خدمات افزوده می‌شود.

وی گفت:ضرورت دارد تا با افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی در مناطق روستایی نسبت به جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرها، بازگشت مهاجران قبلی از شهرها به روستاها، رونق روستاها و بهبود وضعیت معیشت خانوارهای روستایی اقدام شود.

احمدی تاکید کرد: رتبه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری در سطح ملی ۲۸ بود که با تلاش‌های انجام شده مجموعه دولت و بخش خصوصی این جایگاه به‌تازگی با ۱۸ رتبه رشد به رده ۱۰ ملی ارتقاء یافته است.

وی افزود: این رتبه مطابق ارزیابی و پایش عملکرد شوراهای استانی مبتنی بر آخرین نسخه دستورالعمل ارزیابی و نتایج رسمی اعلام شده از سوی وزارت کشور ارتقاء یافت.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در همین راستا و به‌منظور ارتقاء و بهبود عملکرد شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، نقاط قوت و ضعف در شاخص‌های شناسایی شده به‌صورت اختصاصی از وضعیت پایش این استان شناسایی شد.

وی یادآور شد: تحقق اهداف قانونی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با هدف کمک به بهبود محیط کسب و کار در سطح ملی و استانی جزو مهم‌ترین برنامه‌های این شورا در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شد بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.