شهردار مشهد در این مراسم گفت: داشتن نقشه راه در هر فعالیتی مهم است و این امر در فعالیتهای نوآورانه ضرورت بیشتری دارد.
محمد رضا کلائی افزود: حمل و نقل پاک و اجرای مدلهای مختلف حمل و نقل اولویت مدیریت شهری است و برای اجرای این مدلها آمادگی داریم.
وی ادامه داد: برقی کردن حمل و نقل عمومی نیز در دستور کار است که برای تحقق آن باید انرژی بیشتری گذاشت تا مشهد اولین شهری باشد که برقی میشود.
مدیرعامل گروه صنعتی "مپنا" نیز در این مراسم گفت: مشهد به عنوان قلب ایران است و همه اتفاقات مهم از جمله برقیسازی در حوزههای مختلف باید از این شهر آغاز شود.
عباس علیآبادی افزود: این گروه صنعتی با هدف کاهش حداکثری آلایندگی هوا، اقدامات مختلفی در کشور انجام داده است.
وی ادامه داد: آلودگی هوا در حال حاضر از مهمترین چالشهای کلانشهرهاست و آن را به استفاده از سوخت مازوت در نیروگاهها نسبت میدهند درحالی که نیروگاهها در کلانشهرها از سوخت مازوت استفاده نمیکنند و منشاء آلودگی هوا وارونگی هوا و تولید آلایندهها توسط فعالیتهای مختلف است که با جایگزین کردن فناوریهای تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی و برقی کردن فعالیتها میتوان تا حد چشمگیر از تولید گازهای آلاینده جلوگیری کرد.
مدیرعامل گروه صنعتی "مپنا" گفت: به سوی هوشمندسازی در حرکت هستیم و دنیا در حال تغییر است لذا باید با گسترش نقش برق در زندگی، به سوی کاهش آلودگی برویم.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: نگاه و رویکرد مدیریت شهری مشهد، توسعه حمل و نقل پاک است.
خلیلالله کاظمی افزود: طبق بررسیهای صورت گرفته منشاء ۶۴ درصد آلودگی هوا در این کلانشهر مربوط به ناوگان متحرک و ۳۶ درصد مربوط به عوامل ثابت نظیر نیروگاههاست.
وی ادامه داد: در بخش عوامل متحرک آلایندگی هوا، سهم خودروهای شخصی بیش از ۳۰ درصد و سهم اتوبوسهای درون شهری حدود یک درصد است.
معاون شهردار مشهد گفت: سهم شهرداری در منایع آلاینده جوی زیاد نیست اما باز هم اقدامات مختلف از جمله حرکت به سوی حمل و نقل پاک و برقی در دستور کار است.
وی افزود: همچنین مطالعات برقی سازی خط یک اتوبوسهای تندرو مشهد به پایان رسیده و حداکثر تا خرداد سال آینده اولین اتوبوس برقی بومی وارد ناوگان حمل و نقل مشهد میشود.
کاظمی ادامه داد: ایستگاه شارژ خودروهای برقی نیز امروز در مشهد افتتاح شد و ۳۰ دستگاه موتورسیکلت برقی از امروز در حوزه گشت و بازرسی شهرداری فعال میشوند.
وی با اشاره به سهم پنج درصدی موتورسیکلتها در آلودگی هوا گفت: حدود ۴۰۰ دستگاه موتورسیکلت در شهر مشهد وجود دارد که با مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد تسهیلات ویژه برقیسازی موتورسیلکت با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه به مالکان موتورسیکلتها داده میشود و این اقدام از هفته آینده اجرایی میگردد.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: بیش از ۳۰ درصد سهم آلودگی هوای مشهد مربوط به خودروهای شخصی و ۱۹ درصد مربوط به نیروگاههاست.
سید مسعود ریاضی افزود: سهم کامیونها نیز در آلودی هوا ۱۳ درصد و سهم وانت بارها ۹ درصد است اما سهم اتوبوسهای درون شهری حدود یک درصد میباشد.
وی ادامه داد: امروز بیش از هر زمانی ضرورت پرداخت به حمل و نقل پاک مطرح است، باید اقدام ضربتی انجام شود.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مطالعات جامع حمل و نقل برقی مشهد اتفاق خوبی است که در دستور کار قرار گرفته است و با نهادینه کردن حمل و نقل پاک، چشم انداز خوبی از آینده شهر مشهد خواهیم داشت.
در این مراسم از ۳۰ دستگاه موتورسیکلت برقی خریداری شده توسط شهراری مشهد نیز رونمایی شد و قرارداد مطالعات طرح جامع برقی سازی حمل و نقل شهر مشهد نیز بین محمد رضا کلائی شهردار مشهد و عباس علیآبادی مدیرعامل گروه صنعتی "مپنا" منعقد شد.
مطالعات برقیسازی اتوبوسهای خط یکم بی.آر.تی (تندرو) نیز توسط گروه صنعتی مپنا به اتمام رسیده و تحویل شهرداری مشهد شد.