حشمت الله عسگری روز چهارشنبه در حاشیه شورای آرد و نان استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون حمل آرد در این استان تهران، فقط از سوی شرکت خلیج فارس رخ می داد و چون انحصاری در اختیار این شرکت بود مشکلات بسیاری نیز در این حوزه وجود داشت.
وی با بیان اینکه انحصار فی نفسه در بازار اتفاق خوبی نیست، یادآورشد: نارسایی های شدیدی در حمل و توزیع آرد به ویژه در شهرستان های غرب استان تهران داشتیم که هرگز حل نمیشد.
عسگری اظهارداشت: برای حل این مشکل، 2 سناریو را برای تغییر در متصدیان حمل و توزیع آرد در دستور کار قرار دادیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران گفت: یکی از این سناریو ها این است که مسئولیت حمل و توزیع آرد در سه شهرستان غربی استان را را به طور کامل به خود کارخانه های تولیدکننده آرد داده ایم که پیش از این با سه واسطه حمل می شد، اکنون به طور مستقیم حمل می شود.
وی خاطرنشان کرد: به تبع این اقدام، هم واسطه حذف و هم روند توزیع نظارت پذیرتر میشود و طی ۲ هفتهای که حمل توسط این سه کارخانه انجام می شود، بیشترین مشکلات ما در این زمینه در سه شهرستان شهریار، ملارد و قدس برطرف شده است.
عسگری ادامه داد: در ۶ شهرستان دیگر نیز حمل آرد توسط شرکت «پایلا» انجام می شود و مشکلی نداریم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران گفت: در چهار شهرستان دیگر، همین شرکت خلیج فارس شیطنت کرد و کار عقب افتاد اما طی ۲ روز گذشته با روال عادی کار انجام می شود و اکنون شرکت خلیج فارس فقط کار حمل آرد شمیرانات و شهرری را انجام می دهد.
وی اضافه کرد: اگر این شرکت بتواند به موقع به تعهدات خود عمل کند، خلیح فارس هم می تواند در کنار اجرای این ۲ سناریو کار خود را انجام دهد از همین رو به شدت تحت رصد و کنترل است اما اگر به درستی عمل نکرد، مسئولیت حمل آرد این ۲ شهرستان را هم به کارخانه ها و شرکت پایلا واگذار می کنیم.
عسگری با بیان اینکه نانوایان و کارخانهها به شدت از شرایط کنونی اعلام رضایت کرده اند، گفت: پیش از این فاصله میان هر دوره توزیع آرد میان نانوایی ها حتی به ۱۹ روز هم می رسید اما اکنون در کمتر از پنج روز آرد به دست نانوایان می رسد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی که همیشه در تهران به جای آنکه حل شود، حمل می شد، موضوع حمل آرد بود که اکنون این مساله برطرف شده است.
وی افزود: حمل انحصاری آرد با مباشرت فقط یک شرکت یک رانت بزرگ بود و روزانه ۱۳۰ هزار کیسه آرد باید حمل می کرد آن هم در شرکتی که خودش ماشین نداشت.
عسگری تاکید کرد: پیش از این یک بخشی از هزینه حمل و نقل را کارگر، بخش ناچیزی را رانندگان و بخش قابل توجهی را شرکت خلیج فارس به دست می آورد در حالی که با سناریوی جدید، دستمزد بیشتری به دست رانندگان می رسد.
پیش از این به دلیل تاخیر در حمل آرد، بارها نانوایان استان تهران با مشکل کمبود این کالا مواجه شده بودند در حالی که مساله در روند تولید آن وجود نداشت.