مشهد- ایرنا- سرکنسول افغانستان در مشهد گفت: این کشور به دنبال رفع نگرانیهای موجود در مسیر معاهداتش با ایران از طریق امضای سند استراتژیک است.

جابر انصار روز چهارشنبه در چهارمین نشست مشترک اقتصادی خراسان رضوی و هرات در مشهد افزود: سند استراتژیک بین دو کشور در آینده نزدیک امضا می‌شود که بر همکاری اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ایران و افغانستان در درازمدت اثرگذار خواهد بود و از نگرانی‌ها خواهد کاست.

وی ادامه داد: ما به دنبال توسعه روابط تجاری دو طرف هستیم تا هر دو کشور از این وضعیت منتفع شوند و ارتباطات دو سربرد برای هر دو طرف به وجود آید.

سرکنسول افغانستان در مشهد پیشنهاد کرد در کارگروه‌های ذیل این نشست مشترک مشکلات موجود در سه سطح مرزی، استانی و کشوری بررسی شود و هر تصمیمی که اتخاذ شود، به وزارت خارجه افغانستان انتقال می‌یابد که اراده این کشور بر پیگیری و اجرای آن متمرکز خواهد بود.

وی با اشاره به دغدغه های موجود در نقطه صفر مرزی دو کشور گفت: مراودات تجاری بین دو کشور عادلانه نبوده و تراز تجاری آن طور که انتظار می‌رفت، نیست، اگر قرار است خط ریلی خواف - هرات فقط به صادرات کالا از ایران به افغانستان ختم شود، افغانستان از این مسیر ریلی نفعی نخواهد برد.

انصار افزود: شهرکهای صنعتی واقع در مشهد و هرات باید در مسیر سیاستهای همکاری دو کشور هدایت شوند، این همکاری دوجانبه، سهم ایران را در بازارهای افغانستان توسعه می‌دهد، آینده اقتصادی افغانستان می‌تواند با همسایگانش به ویژه ایران پیوند داده شود.

رییس اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری هرات نیز در این نشست گفت: مشکلات گمرک های اسلام قلعه و دوغارون باید از جانب دو طرف مسوولان ایران و افغانستان رفع شود تا کارآمدی لازم و تعامل موثر شکل گیرد.

یونس قاضی زاده افزود: دغدغه‌هایی در حوزه حمل و نقل وجود دارد که می‌توان آن را در هرات و خراسان رضوی برطرف کرد، لازم است تسهیلات بیشتری برای رانندگان افغانستانی در دوغارون و منطقه ویژه اقتصادی آن ایجاد شود.

وی ادامه داد: هم اکنون روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ کامیون افغانستانی به خاطر نبود سوخت کافی در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون یا مرز متوقف می شوند، ضروری است مشکلات مربوط به تامین سوخت کامیونها در مرز برطرف شود و کرایه حمل و نقل تا خواف برای مدت یک یا دو سال با تخفیفاتی همراه باشد.

رییس اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری هرات گفت: مشکلات بین مسوولان گمرک خراسان رضوی و هرات یکسان است لذا ضرورت دارد این مسوولان طی نشستهای منظم مشکلات را بررسی و راه چاره‌ای برای آنها برگزینند.