تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بیش از سه میلیون دستگاه خودرو در این شهر وجود دارد که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه و ۶۰ درصد باقی به دلیل انجام معاینه فنی استاندارد و سخت‌گیرانه در پایتخت، به مراکز اطراف شهر مراجعه می‌کنند.

به گزارش ایرنا بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، حسین شهیدزاده روز پنجشنبه اظهار داشت: نظارت کافی بر روی این مراکز وجود ندارد و در صورت برخورد با متخلفان هم این برخورد، بسیار ضعیف و غیر بازدارنده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه از سال ۹۶ که «قانون هوای پاک» ابلاغ شده، تاکنون هیچ موتورسیکلتی اسقاط نشده است، یادآوری کرد: این در حالی است که بر اساس این قانون، قرار بود به ازای تولید هر موتورسیکلت نو یک موتورسیکلت آلاینده اسقاط شود.

وی تأکید کرد: با توجه به آمار کم خودروهای دارای معاینه فنی برتر، برآورد می‌شود کاتالیست حدود ۹۰ درصد خودروهای تهران خراب باشد که نسبت به تعویض آنها اقدام نمی‌شود. 

شهیدزاده از اندازه‌گیری پیوسته کیفیت هوای تهران توسط ۲۱ ایستگاه سنجش شهرداری تهران و ۱۴ ایستگاه سنجش سازمان حفاظت محیط زیست در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: شهروندان می‌توانند نتایج این اندازه‌گیری‌ها را به طور برخط (آنلاین) از طریق گوشی تلفن همراه خود مشاهده کنند. 

وی با اعلام اینکه برخی آلاینده‌ها که به آنها «آلاینده‌های معیار» می‌گویند، به طور مداوم اندازه‌گیری می‌شوند، افزود: از جمله این آلاینده‌ها، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است. 

شهیدزاده با اشاره به اینکه مهم‌ترین آلاینده هوای تهران در زمستان‌ها ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و در تابستان‌ها آلاینده اُزُن است، اظهار کرد: پاک‌ترین ماه امسال ‌پایتخت، فروردین بود که بر اساس روش جدید محاسبه شاخص، ۱۵ روز هوای پاک داشتیم و آلوده‌ترین ماه تابستان تیرماه بود که ۲۰ روز، آلاینده اُزُن بالاتر از حد مجاز رفت. 

وی با بیان اینکه در آذر نیز هوای تهران ناسالم بود اضافه کرد: سال ۹۷ وضعیت کیفیت هوای تهران نسبت به سال‌های پیش از آن بهتر بود زیرا که پایتخت، متلاطم‌ترین جو و پربارش‌ترین سال را پشت سر گذاشت.