بغداد – ایرنا- کارشناس برجسته حقوق بین الملل عراق در واکنش به صدور حکم جلب «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به خاطر ترور شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس و «حاج ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق تاکید کرد که این حکم باید صادر می شد.

به گزارش ایرنا، دادگاه تحقیق منطقه «الرصافه» بغداد که مسئول رسیدگی به پرونده ترور فرماندهان شهید و همرزمانش است، حکم جلب ترامپ را صادر کرد.

شورای عالی دستگاه قضایی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که قاضی ویژه دادگاه تحقیق الرصافه مسئول رسیدگی به جنایت ترور فرماندهان شهید و یارانش در نزدیکی فرودگاه بغداد، پس از بررسی اظهارات خانواده المهندس و پایان تحقیقات اولیه، حکم جلب ترامپ را که تا دو هفته دیگر دوران ریاست جمهوری او به پایان می‌رسد، صادر کرد.

این شورا تأکید کرد که طبق احکام ماده ۴۰۶ قانون کیفری عراق، تحقیقات درباره دیگر عاملان جنایت ترور فرماندهان شهید سلیمانی، المهندس و همرزمانش ادامه خواهد داشت.

«طارق حرب» کارشناس حقوق بین الملل عراق در واکنش به صدور این حکم امروز به خبرنگاران گفت: حکم جلب ترامپ مطابق با قوانین است و این اقدام، راهی برای در تنگنا قرار دادن متهم به منظور حضور در دادگاه است. این حکم به خاطر عدم حضور متهم در دادگاه صادر شده است.

به نوشته پایگاه عراق نیوز، طارق حرب افزود: با وجود اینکه رئیس جمهور آمریکا و هر رئیس جمهور دیگری در جهان براساس توافقنامه ژنو از مصونیت برخوردار است اما اقدام اتخاذ شده از جانب دستگاه قضایی عراق باید انجام می شد.

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه هشت نفر دیگر از همرزمانشان بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور مستقیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و با شلیک راکت از سه فروند هواپیماهای بدون سرنشین ارتش این کشور، به شهادت رسیدند.