بیرجند - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۱۸ اخطاریه زیست محیطی برای واحدهای صنعتی و خدماتی این استان صادر شده است.

حسن اکبری روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: ۸۱۷ مورد پایش واحدهای صنعتی، خدماتی و تولیدی استان در حوزه‌های مختلف پسماند، پساب و هوا توسط کارشناسان این اداره کل در سال جاری انجام شد و از این بازدید و پایش‌ها ۳۱۸ مورد منجر به صدور اخطاریه زیست محیطی شده است.

وی افزود: واحدها براساس بازدید و پایش کارشناسی و نمونه‌برداری و سنجش آلاینده‌های خروجی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: اخطاریه‌های محیط زیست به واحدهای صنعتی به علت رعایت نکردن استانداردهای محیط زیست، آلودگی هوا و پسماند است و واحدهای صنعتی ملزم به رفع آلودگی هستند.

وی اظهار داشت: قانونگذار تکلیف کرده واحد صنعتی باید ضوابط و الزامات زیست محیطی را رعایت کند و واحدهای صنعتی موظف به خوداظهاری هستند.

اکبری گفت: واحدهای صنعتی و تولیدی باید به صورت فصلی توسط آزمایشگاه‌های معتمد خوداظهاری و نتایج آن به حفاظت محیط زیست اعلام شود.

وی افزود: پس از صدور اخطاریه زیست محیطی توسط این اداره کل مدت زمانی را برای رفع آلودگی مشخص می‌کنیم و اگر در مقطع زمانی مشخص شده آلودگی برطرف نشد برابر دستورالعمل‌های مربوطه واحد در فهرست صنایع آلاینده تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده قرار می‌گیرد و ملزم به پرداخت یک درصد فروش به عنوان عوارض آلایندگی به سازمان امور مالیاتی است.

وی گفت: در مورد اخطار صادره به واحدها در صورتی که مشکل رفع نشود، منجر به تشکیل پرونده در دادگاه و پیگیری حقوقی موضوع خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی تصریح کرد: اغلب واحدهای صنعتی ضمن توجه به اخطارها، رفع آلودگی می‌کنند و در مجموع صنایع و واحدهای تولیدی استان همکاری قابل قبولی را با محیط زیست دارند.

وی از فعالیت سه آزمایشگاه معتمد در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: این آزمایشگاه‌ها سنجش شاخص‌های هوا و فاضلاب و سنجش وضعیت مدیریت پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها را در قالب خوداظهاری در پایش انجام می‌دهند.

اکبری گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۹۱ خوداظهاری توسط واحدهای صنعتی و خدماتی و ۱۴۴ مورد توسط مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان در بخش بی‌خطر سازی پسماند با استفاده از خدمات آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست انجام شده است.

وی بیان کرد: صنعتگر موظف به انعقاد قرارداد با آزمایشگاه داخل استان نیست ولی بهتر است برای پایداری فعالیت‌ها و کنترل و پایش مستمر، استفاده از ظرفیت آزمایشگاه‌های معتمد استان در اولویت واحدهای صنعتی و تولیدی خراسان جنوبی قرار گیرد.