روزنامه ایران یکشنبه ۲۱ دی در یادداشتی به قلم کاوه میرعباسی نویسنده و مترجم، نوشت: منتها نکتهای که چه مسئولان برگزاری این رویداد تازه عرصه نشر و چه ناشران نباید در این فرصت باقیمانده فراموش کنند ضرورت بهرهمندی هرچه بیشتر از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و همراهی خواستن از اهالی رسانه برای اطلاعرسانی است. از آنجاییکه دوره نخست برپایی این نمایشگاه را پیشرو داریم هنوز بسیاری از مردم اطلاعی در این خصوص ندارند؛ این مسأله حتی شامل اهالی کتاب هم میشود.
خود من با اینکه عضوی از خانواده کتاب و نشرمان هستم و از سویی صفحات حداقل چهل ناشر را در شبکه اجتماعی دنبال میکنم به اخباری در این زمینه برنخورده بودم. در صورت اطلاعرسانی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی در تبلیغات گسترده، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب هم فرصت خوبی برای دوستداران کتاب خواهد بود و هم اینکه بخشی از آسیبهای مالی وارده به صنعت نشرمان، طی تعطیلی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و از سویی محدودیتهای تحمیلی بیماری کرونا را جبران خواهد کرد. طی همین دو - سه روز گذشته مشغول گفتوگو با یکی از دوستان بودم، او از این ناراحت بود که امسال همچون دورههای گذشته موفق به خرید بخش عمدهای از کتابهای موردنظر خود در خلال ۱۰ روز برپایی نمایشگاه کتاب نشده چراکه کرونا اجازه برگزاری آن را نداده است!
این قبیل افراد ظرفیتهای بالقوه قابلتوجهی هستند که با قدری برنامهریزی و اطلاعرسانی حسابشده میتوان آنان را جذب کرد. از سوی دیگر نمایشگاه مجازی کتاب سالجاری میتواند بنای بسیار خوبی برای تداوم آن در سالهای آینده و بهعنوان مکملی در کنار شکل فیزیکی این رویداد عرصه نشر باشد.
بسیاری از مردم، بویژه آنهایی که هرساله از سایر استانها و شهرهای کشورمان برای خرید کتاب عازم تهران میشدند اگر ببینند که نمایشگاه مجازی کتاب عملکرد خوبی دارد بهطور قطع برای سالهای بعد آن را جدیتر خواهند گرفت. به گمانم این نمایشگاه برای آنهایی که از جهت گرفتاریهای زندگی امروز فرصت کمتری برای مراجعه به نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران داشتهاند و از سویی ساکن دیگر نقاط کشورمان هستند اتفاق خوبی باشد.
از آنجاییکه گویا کتابها در این نمایشگاه هم با تخفیف عرضه میشوند اگر مردم درباره آن مطلع شوند استقبال خواهند کرد.
با اینحال همانطور که در ابتدا هم اشاره شد موفقیت برگزاری نخستین تجربه این نمایشگاه تا حد بسیاری وابسته به تلاش برای اطلاعرسانی در فرصت باقیمانده است؛ از سوی دیگر بهواسطه برخی بدعهدیهایی که مردم از خریدهای اینترنتی طی ماههای اخیر دیدهاند بهتر است که مسئولان به طریقی خیال علاقهمندان را آسوده کنند که کتابها در همان دوره زمانی که وعدهاش را دادهاند از طریق پست ارسال میشود.
هرچند که مردم ما صبور هستند و حتی یکی- دو روز اینطرف و آنطرف شدن هم تحمل میکنند. اما آخرین نکتهای که نباید از آن غافل شد چگونگی عرضه کتابها در سایت نمایشگاه است. شاید بهتر باشد برنامهریزی نرمافزاری سایت نمایشگاه به شیوهای باشد که هر ناشر به شکل مجازی غرفهای خاص خودش داشته باشد تا مخاطبان گیج نشوند. امیدوارم این تجربه تازه نشرمان طی سالهای بعد هم تداوم داشته باشد.