ارومیه- ایرنا- رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی گفت: از روز چهارشنبه هفته جاری، انتظار کاهش آلودگی در استان به ویژه شهر ارومیه وجود دارد و روزهای پنجشنبه و جمعه نیز بارش برف دور از انتظار نیست.

مهدی صابر ی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به علت وجود امواج پرفشار، سکون و پایداری در جو آذربایجان غربی از ۲ هفته قبل ایجاد شده که این روند تا چهارشنبه ادامه دارد.

وی گفت: نوع مخاطره افزایش غلظت و انباشت آلاینده‌ها در همه مناطق استان به ویژه شهرهای پرجمعیت است و اثر مخاطره پتانسیل افزایش شاخص کیفیت هوا تا شرایط ناسالم برای گروه های حساس است.

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی توصیه کرد: شهروندان به کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی و کاهش آلاینده ها و عدم تردد غیرضروری سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری قلبی و ریوی و نیز اجتناب از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز توجه لازم را داشته باشند.

صابری با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته شهرستان ماکو با دمای منفی ۱۵ درجه سانتی گراد سردترین شهر استان بود، گفت: در این مدت، دمای هوای ارومیه نیز به منفی ۹ درجه سانتی گراد در سردترین ساعات رسید.

اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی دارای ۱۸ ایستگاه هواشناسی اصلی و تکمیلی و بیش از ۱۲۰ ایستگاه باران‌سنجی و اقلیم‌شناسی است که از ایستگاه‌های هواشناسی استان، ۹ ایستگاه اصلی (سینوپتیک) و ۹ ایستگاه هم تکمیلی هستند.

آذربایجان‌غربی از استان‌های شمال‌غربی کشور است که در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و میانگین بارندگی سالانه در این استان در حدود ۳۴۰ میلی‌متر است که بارش‌ها از آبان‌ماه شروع می‌شود و تا اوایل خرداد هر سال ادامه می‌یابد.