سنندج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی این استان پرداخت شده است. 

به گزارش ایرنا، محمد فرید سپری روز یکشنبه در ششمین جلسه توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کردستان اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون یک هزارو ۱۴۱ میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی استان پرداخت شده که بانک کشاورزی از این میزان سهم یک هزارو ۵۰ میلیارد تومانی دارد.

وی با بیان اینکه با پرداخت این تسهیلات برای یک هزار و ۱۴۸ نفر شغل ایجاد شده و اشتغال ۱۸ هزار و ۵۳۴ نفر هم تثبیت شده است، اضافه کرد: از محل بند د تبصره ۴ نیز ۲۶ میلیارد و ۲۳۸ میلیون تومان کمک بلاعوض برای اجرای آبیاری تحت فشار به کشاورزان و از محل خط اعتباری مکانیزاسیون هم ۱۴۷۱ مورد به مبلغ ۱۱۶ میلیارد و ۸۷۶ میلیون تومان به متقاضیان این بخش پرداخت شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: سرعت بخشی به اجرای طرح‌های بخش کشاورزی استان لازم است و  در این راستا برای پرداخت تسهیلات و رونق کسب و کار در بخش کشاورزی از تمام سرفصل‌های اعتباری تسهیلات به متقاضیان پرداخت می شود و در این راستا مشکل خاصی به لحاظ تامین اعتبار وجود ندارد.

سپری اضافه کرد: در حال حاضر مشکل اساسی این استان در پرداخت تسهیلات، تامین ضامن و وثیقه‌های لازم از سوی وام گیرندگان است که تا حد زیادی با همکاری بانک کشاورزی آسانکاری لازم در این ارتباط صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اولویت ما اجرای طرح های کلان و اشتغال زا در بخش کشاورزی است گفت: پرداخت تسهیلات کشاورز کارت اکنون یک اولویت در مجموعه سازمان جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی است که باید زارعان جهت دریافت این تسهیلات به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: ‌کشاورز کارت کمک خوبی به کشاورزان استان است که به ازای هر یک هکتار ۲ میلیون تومان با سود ۱۲ درصد و بازپرداخت یک ساله پرداخت می‌شود و اکنون ۴۴۸ فقره کارت با مبلغ هفت میلیارد و ۵۰۹ میلیون تومان به زارعان استان پرداخت شده است. 

سپری افزود: در سال جاری تعداد  ۷۹۶ دستگاه تراکتور سهیمه بخش کشاورزی استان بوده که تاکنون ۶۶۷ دستگاه آن جذب و متقاضیان ۱۸۹ دستگاه باقی مانده هم برای دریافت تسهیلات بانک عامل معرفی شده  است.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است.

میزان کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان کردستان سه میلیون تُن است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تن در سال برساند.