به گزارش خبرنگار ایرنا، «عباس ابریشمی» امروز (یکشنبه) در نشستی با خبرنگاران در محل اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته افزود: مطابق برنامه ریزی انجام شده، دستیابی به ارزآوری ۲۰۰ میلیون دلاری در این صنعت تا سال ۱۴۰۴ دور از دسترس نیست.
وی ادامهداد: با وجود تحریم ها و مشکلات، امروز به داخلیسازی و خودکفایی ۷۵ درصدی در تولید قطعات این صنعت دست یافتهایم.
ابریشمی با بیان برخی مشکلات تولیدکنندگان این صنعت، گفت: بهطور نمونه ورق فولادی به عنوان یکی از اصلیترین مواد مورد نیاز در حالی که در بورس با قیمت کیلویی ۱۱ هزار تومان عرضه میشود، اما تولیدکنندگان بهناچار از بازار آزاد به کیلویی ۲۸ هزار تومان تهیه میکنند.
وی، یکی دیگر از مشکلات این صنعت را پذیرفته نشدن استانداردهای موجود در کشورهای همسایه و بازارهای هدف عنوان کرد و گفت: به همین دلیل، تولیدکنندگان ناچارند برخی اقلام و قطعات را برای اخذ گواهی استاندارد مدنظرشان به دیگر کشورها ارسال کنند که وقت و هزینه زیادی میبرد.
این مقام صنفی تاکید کرد: انتظار میرود سازمان ملی استاندارد، استانداردهای موجود در ایران را به این بازارها بشناساند یا دفاتر استانداردهای خارجی را در کشورمان مستقر کند.
ابریشمی خاطرنشانکرد: این صنعت در صورت حمایت از سوی مسوولان، میتواند به جایگاه نخست تولید آسانسور در غرب آسیا دست یابد و علاوه بر آن در صادرات آسانسور کامل و قطعات وابسته، همچنین صدور نیروی فنی و خدمات فنی و مهندسی حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
تدوین استاندارد آسانسورها
نائب رئیس اول اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته نیز در این جلسه گفت: امروز ۱۰ استاندارد مربوط به اجزا و آسانسورهای خاص مثل آسانسورهای با کاربرد آتشنشانی در کشور در دست تدوین است.
«علیرضا سخاوت» یادآور شد: اکنون بالابرهای حمل بار و مسافر در کشور بدون متولی ماندهاند و هیچ نظارت کیفی و ایمنی بر آنها وجود ندارد.
وی بیانداشت: با این حال به درخواست سازمان ملی استاندارد، تدوین استانداردهای مربوط به این بالابرها در دستور کار است.
این مقام صنفی، همچنین از تدوین استانداردهای مربوط به آسانسورهای ویژه معلولان و جانبازان خبر داد.
به گزارش ایرنا، دیگر مسوولان انجمن در این جلسه مسائلی همچون لزوم حمایت از صادرکنندگان در کشورهای هدفی مانند عراق، سوریه و مشترک المنافع (CIS)، نبود پروازهای مستقیم در برخی کشورهای حوزه اوراسیا، دشواری نقل و انتقال پول، نبود آزمایشگاههای مختلف برای اجزا و قطعات آسانسور و لزوم ارتقای تعاملات سیاسی در کشورهای هدف به منظور حضور پرقدرت صادرکنندگان را مطرح کردند.
مطابق آمارها، در سه سال گذشته بهطور متوسط سالیانه ۴۰ هزار دستگاه آسانسور در کشور تولید شده که بهجز ۱.۵ درصد آنها که به صورت بسته کامل از خارج وارد و در ایران مونتاژ میشوند، بقیه آنها تولید داخلیاند.
انجمن یاد شده ۱۸۰ عضو دارد که بین ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر بهطور مستقیم در زمینه تولید فعالیت دارند، در عین حال حدود ۳۰۰ واحد تولیدی با نزدیک به ۵۰ هزار نفر اشتغال بدون عضویت در انجمن در این عرصه فعالیت دارند.