به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی جهاددانشگاهی، سید مناف هاشمی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران و حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی امروز (۲۲ دیماه) با حضور در کارگاه پروژه سیستم رانش واگنهای مترو در جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت از مراحل پیشرفت این پروژه ملی بازدید کردند.
هاشمی در این بازدید با تشکر از ظرفیتهای جهاددانشگاهی افزود: توانمندهای محققان داخلی نشان میدهد که خیلی از نیازهای کشور در حوزههای برق، انرژی و موتورهای مکانیکی را میتوان در داخل کشور تولید کرد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با قدردانی از مشارکت تمام کسانی که در این پروژه ملی دخیل هستند، گفت: از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران تا همکاران فنی در جهاددانشگاهی شبانهروز کارکردهاند تا در این شرایط تحریم یک افتخار ملی داشته باشیم. این موضوع هم میتواند جزیی از ویژگیهای مثبت تحریم باشد که در شرایط سخت مجبور شدیم به سمت تولید داخل برویم.
وی بابیان اینکه پروژه تولید واگنهای قطار ملی و به ویژه قطعات سیستم رانش با زمانبندی خوب در حال انجام است ادامه داد: امید است تا ۲۲ بهمنماه یک اتفاق خوب را در کشور رقم بزنیم و سه واگن از هفت واگن قطار ملی رونمایی شود و برای اسفندماه با ۸۵ درصد ظرفیت تولید داخل یک رام کامل هفت واگن قطار رونمایی کنیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه فقط در کلانشهر تهران نیاز به هزار و پانصد واگن مترو است، گفت: به همین دلیل نباید به تولید یک رام قطار ملی قانع باشیم و باید با همین کیفیت و شاخص این پروژه به تولید انبوه برسد که نیازمند حمایت دولت، وزارت صنعت و بهویژه سازمان برنامه بودجه است تا منابع آن تامین شود.
هاشمی با اشاره به تحریمها و مشکلاتی که این موضوع برای تامین نیازمندیهای مترو ایجاد کرده است گفت: بهعنوانمثال یک قرارداد تامین ۶۳۰ واگن مترو با کشور چین سه سال زمان برد و هنوز به نتیجه نرسیده است که میتوان با تولید انبوه و حمایتها با توجه به توان داخلی این کمبودها را تامین کرد.
وی تاکید کرد: اگر نیاز تهران و سایر کلانشهرها را در نظر بگیریم دو تا سه هزار واگن مترو نیاز است که تولید انبوه آن پنج تا شش سال ثبت سفارش را به دنبال خود دارد. در کنار آن با فرسودهشدن واگنهای موجود، سفارشهای جدیدی تعریف میشود که با تکیهبر توان داخلی در شرایط تحریم میتوانیم روی پای خود بایستیم.
هاشمی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در کنار قطار ملی موضوعات جدیدی همچون تجهیز تاکسیهای هیبریدی را در دستور کار خود دارد، افزود: با توجه به توانمندیهایی که در این بازدید از جهاددانشگاهی مشاهده شد این نهاد در این حوزه و موضوعاتی همچون تبدیل اتوبوس های دیزلی به برقی نیز میتواند ورود کند. در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی تهران آلودگی هوا است و ۶۰ درصد آلودگی هوای تهران بابت هم حملونقل است که باید سرویسهای حملونقل عمومی گسترش یابد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان گفت: باید تلاش شود مدیران ارشد کشور همچون رییس سازمان برنامهو بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت از نزدیک با ابعاد پروژه آشنا شوند و حمایتهای بیشتری انجام دهند.
قطار ملی از موفقترین پروژههای ملی کشور است
رییس جهاد دانشگاهی در این مراسم گفت: سیستم رانش قطار ملی در حالی در مجموعه جهاددانشگاهی طراحی میشود که یک تجربه ۳۲ ساله در الکتروقدرتها داریم. در دهه ۶۰ کار با تولید رکتیفایرها شروع و چندین هزار نوع از آنها ساخته شد. بعدها با تولید یو پی اس، سیستمهای برق دکل حفاری و سیستم دور کنترل موتورهای الکترونیکی کار ادامه یافت.
طیبی افزود: سیستم رانش قطار ملی در عمل موفق میشود. سیستمی که در آزمایشگاه کارکرده در محیط واقعی نیز ممکن است مشکلات کوچکی داشته باشد که ظرف مدت کوتاهی برطرف خواهد شد و از این بابت هیچ نگرانی به عملکرد سیستم نخواهیم داشت.
وی تصریح کرد: جوانان ایرانی از لحاظ توان فناورانه استعدادهای خوبی دارند و پس از خروج از کشور زود موفق میشوند. در داخل کشور هم اگر به آنها اعتماد شود میتوانند کارهای مهم و بزرگ انجام دهند.
رییس جهاددانشگاهی با تشکر از مدیران مجموعه شهرداری و متروی تهران، ادامه داد: در کشور هر جا در صنعت پیشرفت کردیم به دلیل وجود مدیرانی دلسوز بود که با حمایت و نظارت آگاهانه خود سبب شدند پروژههای مهم داخلی اجرا شود.
وی بابیان اینکه در جهاددانشگاهی موظف هستیم این اعتماد مدیران را با کار خوب پاسخ دهیم، تاکید کرد: تاکنون نیز به همین شکل عمل کردهایم و جهاد دانشگاهی در این چهل سال همواره در کنار صنعت بوده است.
رییس جهاددانشگاهی یادآور شد: قطار ملی از موفقترین پروژههای ملی کشور است که طراحی و ساخت آن با این حجم در داخل انجام میشود. در این پروژه صاحب تکنولوژی هستیم که باید به لحاظ دانش، قیمت و کیفیت توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را داشته باشیم.
طیبی ادامه داد: مشکل تولید فناوری در کشور وجود نداریم. برای آزمایش قطعات نیاز به آزمایشگاه مرجع داریم که تهیه آن بسیار پرهزینه است. جهاددانشگاهی به دنبال راه اندازی این آزمایشگاهها است.
رییس جهاددانشگاهی همچنین در واکنش به سخنان معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اقدامات در حوزه آلودگی هوا به دو پروژه در دست اقدام این نهاد اشاره کرد و گفت: یکی از پروژهها بحث کاتالیست خودروی سواری است که از طریق تولید مونولیدهای سرامیکی و فلزی پیگیری می شود.
وی گفت: در زمینه خودروی برقی موضوع موتورهای الکتریکی و گیربکس آن جای بحثی ندارد و مهم تولید باتری و شارژ سریع آن است. در پژوهشگاه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی این موضوع در حال پیگیری است تا مردم از این خودروها در سطح شهر استقبال کنند و این موضوعی کلیدی در این خودروها به شمار میرود.
تولید انبوه قطار ملی با همکاری جهاددانشگاهی
علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران نیز در سخنان کوتاهی در این نشست با تشکر از اقدامات انجامشده، گفت: کار ویژهای در حال انجام است و قدم بسیار بزرگی در بحث صنعتی کشور برداشته شده است.
وی بابیان اینکه شعلهای که افروختهشده باید گسترش یابد، ادامه داد: باید مکانیزمی برای تولید انبوه قطار ملی با همکاری جهاددانشگاهی و سایر تولیدکنندگان داخلی طراحی شود تا کار شروعشده به سرانجام رسد.