تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح تعریض خیابان کرمان که از سال ۱۳۶۰ کلید خورده‌بود، با تصمیمی درست، ابطال شد، گفت: طرح تعریض معابر در شهرها برای کاهش ترافیک، راهبردی شکست خورده‌است.

به گزارش ایرنا، محمدسالاری روز سه شنبه در دویست و شصت و چهارمین جلسه شورای شهر تهران توضیح داد، در جلسه روز گذشته کمیسیون ماده ۵ که من و رئیس شورای شهر نیز در آن حضور داشتیم خوشبختانه لغو طرح تعریض خیابان کرمان واقع در منطقه ۱۴ به تصویب رسید.  

وی تصریح کرد: تعریض خیابان کرمان، حد فاصل ۱۷ شهریور تا امام علی (ع) به عنوان کرمان غربی و امام علی (ع) تا نبرد به عنوان کرمان شرقی، از سال ۱۳۶۰ آغاز شده و در این فاصله زمانی تمام ساکنان محلات شکوفه، دلگشا، سرآسیاب دولاب، شیوا، صاحب الزمان و شاهد درگیر این طرح تعریض بودند؛ حدود ۳۰ درصد از املاک کرمان غربی نیز توسط شهرداری تملک شده است.  

سالاری ادامه داد: خوشبختانه مدیریت شهری دوره پنجم، مبتنی بر رویکرد انسان محوری به این موضوع ورود کرد و طی سال‌های گذشته مجموعه مطالعاتی را در حوزه ترافیک انجام داد و مشخص شد که اساسا الزامی به تعریض این خیابان وجود ندارد و در جلسه روز گذشته کمیسیون ماده ۵ این طرح تعریض ابطال و خواسته شهروندان این منطقه محقق شد.

 رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به تملک ۳۰ درصد املاک توسط شهرداری و تبدیل آن به فضای باز، اظهار داشت: مقرر شد فضای باز ایجاد شده به منظور تامین سرانه‌های خدماتی منطقه به پهنه G تبدیل شود.

سالاری خاطر نشان کرد: مدیریت شهری دوره پنجم در انتهای شرقی این خیابان، پلازای امیرکبیر را ایجاد کرده که قرار بود در آنجا ۳۰ هزار متر مربع تجاری ساخته شود و در انتهای غربی خیابان نبرد هم در حال ایجاد میدانگاه شهید تاجری است لذا عملا در هم تنیدگی این محور با مجموعه آرامستان‌های تاریخی دولاب، آنجا را به یک محور سرزنده پیاده راهی تبدیل می‌کند.

وی افزود: متاسفانه سال‌ها این نگاه در همه شهرهای کشور نهادینه شده بود که راهکار حل ترافیک، بازگشایی و تعریض معابر است، در حالی‌که تعریض معابر یک استراتژی شکست خورده است، چراکه هر جا تعریض معبر صورت می‌گیرد، میزان حضور خودرو در آنجا بیشتر می‌شود و گره‌های ترافیکی افزایش می‌یابد.