حسن ملکی روز سه شنبه در مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره کتاب رشد که به صورت مجازی برگزار شد' اظهار داشت:سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی هر سال ۴ جشنواره فیلم، کتاب و عکس رشد و جشنواره محتوای الکترونیکی برگزار می کند.
وی افزود: کتاب، فیلم، عکس و محتوای الکترونیکی هرکدام یک رسانه هستند که مسوولیت سنگینی را به عهده سازمان پژوهش قرار میدهند، چراکه تولید کننده هر پیامی هستند و پیامها باعث رشد و انحراف انسانها میشوند.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین یادآورشد: موضوع مدیریت رسانه را می توان در چند بعد مطرح کرد که یکی از آنها مدیریت تدوینی رسانه است که البته درحال حاضر کتاب درسی به عنوان رسانه رسمی و الزامی است و در اختبار خانواده ها قرار می گیرد تا از طریق یادگیری محتوای آن، دانش آموزان رشد کنند.
ملکی ادامه داد: نقش دومی که می توان برای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درنظرگرفت، نقش ترغیبی است که در این نقش سازمان باید رغبت جامعه را به درستی برانگیزد تا انسانهای توانا با ایجاد انگیزه بتوانند مطلب تولید کنند و سازمان این مطالب را به درستی بررسی کند.
وی یادآورشد: نقش ممیزی نیز سومین ماموریت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است که باید این امر با خردمندی، آگاهی و شاخص تعریف شود چراکه نقش ممیزی حساس است و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید از طریق کمیته ها داوری کند و اثر مطلوب را انتخاب کند.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: جشنواره کتاب رشد در واقع خارج از قلمرو فعالیتهای خود بیمعناست، در واقع باید طوری این جشنواره برگزار شود که ساماندهی آموزشی را بتواند احیا کند.
ملکی افزود: کار دیگری که در این جشنواره باید برای سال بعد توجه شو، د اولویت بندی آثار براساس فراخوان است.
وی همچنین درباره راهاندازی مرکز ملی کودک اظهار داشت: پیام این مرکز این است که در سال آینده این سازمان اولویت دهی به تولید مواد آموزشی برای پیش از دبستان داشته باشد.
این مقام مسوول عنوان کرد: راهنمای برنامه درسی نیز پیش از عید نوروز به اتمام میرسد و برای سال ۱۴۰۰ باید به سمت تولید بسته تربیت و یادگیری پیش رفت.
به گزارش ایرنا، جشنواره کتاب رشد از جشنوارههای مهم کشور در حوزه کتاب و کتابخوانی دانش آموزشی است و مخاطب آن علاوه بر خواندن کتاب برای یادگیری کلی درصدد یادگیری برای زندگی آتی خود هستند.
جشنواره کتاب رشد تنها جشنوارهای است که در آن کتابهای آموزشی مورد داوری قرار میگیرد و به کتابهای آموزشی و تربیتی توأمان توجه میشود.
برپایی این جشنواره از سال ۱۳۷۹ آغازشده و قدمتی ٢٠ ساله دارد. در ادوار مختلف این جشنواره، تاکنون بیش از هزار عنوان کتاب برگزیده یا شایسته تقدیر انتخابشده است.