سنندج - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان گفت: قدرت امروز جوامع پیشرفته و کشورهای توسعه‌یافته در دست علم و دانش است و این مهم هم اکنون در دنیا حرف اول را می‌زند.

به گزارش ایرنا، محمد ابراهیم زارعی روز سه‌شنبه در پنجمین جشن تلاش و آیین تجلیل از دانش‌آموزان افتخار آفرین و برترین‌های فناوری نانو در استان کردستان اظهار داشت: اگر امروز بسیاری از کشورهایی که در دنیا حرفی برای گفتن دارند بدلیل توجه به فراگیری علم و دانش روز است و این مهم در کشور ما نیز با جدیت دنبال می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به تحریم‌های ظالمانه، کشور در شرایط ویژه بوده و دولت در این شرایط سخت کشور را اداره می‌کند، علاوه بر این بخش زیادی از انرژی مسوولان صرف مبارزه با ویروس کرونا می‌شود.

معاون سیاسی،  امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان تاکید کرد: در این شرایط ما باید به سمتی پیش برویم  که اتکا به فروش نفت نداشته باشیم، بلکه اتکای ما به دانش روز و توانایی‌های جوانان نخبه، خلاق و نوآور باشد.

وی یادآور شد: دانش آموزان نخبه که در این شرایط افتخارات علمی برای استان و کشور کسب کرده‌اند ما را به آینده امیدوارتر می‌کند لذا از این افتخارآفرینان انتظار می‌رود همین راه را با تلاش مضاعف ادامه داده و بدنبال دانش‌های نو و بروز دنیا باشند که در دنیا اقتدار داشته و حرف برای گفتن داشته باشند.



باشگاه فناوری نانو بدنیال موفقیت دانش‌آموزان است

مدیرباشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو نیز در این آیین با بیان اینکه سه هزار و ۶۰۰ نفر از ورودی‌های یازدهمین المپیاد فناوری نانو دانش‌آموزان استان کردستان بود، گفت: از این تعداد حدود ۱۲۰ نفر به مرحله دوم راه یافته و در نهایت ۱۳ نفر از دانش‌آموزان پرتلاش وارد مرحله نهایی شدند.

محمدرضا زارعی افزود: هدف باشگاه نانو موفقیت دانش آموزان است که در بحث ورود به دانشگاه و تحصیلات تکمیلی دیدبازتری داشته باشند و برای این موفقیت لازم است که آموزش و پرورش همراهی و همکاری لازم را داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر بتوان با صنایع ارتباط گرفته و  پژوهش‌های دانش آموزان از این طریق حمایت شوند، در چند سال آینده پژوهش های دانش آموزان که دانشجویان و محققان  آینده هستند، به محصولات واقعی تبدیل خواهد شد که مردم از آن استفاده کنند و این نهایت افتخار ما است.

مدیرباشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و بالا بردن مهارت دبیران را از فعالیت‌های باشگاه اعلام کرد و گفت: در حال حاضرمسابقه توانمند در سطح ملی در حال ثبت نام است و انتظار می‌رود استان کردستان همچنان بدرخشد.

وی یادآور شد: هم‌اکنون با حمایت آموزش و پرورش پنج آزمایشگاه نانو در استان کردستان وجود دارد که در اینده نزدیک و با پژوهش‌محور شدن برنامه‌ها این از آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز در این آیین با بیان اینکه در گذشته هرکسی وارد دانشگاه می شد مسیر زندگیش سمت و سو می‌گرفت، گفت: امروز شرایط فرق کرده و فقط مدرک گرفتن ملاک نیست نوع رشته اولویت است، ضمن اینکه باید توی آن رشته  نوآور و خلاق نیز بود.

رشید قربانی افزود: دانش‌آموزان و دانشجویان ما امروز هر اندازه بیشتر به این سمت پیش بروند می‌توانند هم برای خود مفید بوده هم اینکه تاثیرگذاری بیشتری در جامعه داشته باشند.

وی گفت: مردم استان کردستان طالب و خواهان اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی  و پیشرفت در این حوزه هستند و این مسأله توسعه یافتگی فرهنگی این استان را نشان می‌دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان اظهار داشت: میانگین پوشش دوره پیش‌دبستانی که جزو دوره‌های رسمی و الزامی نیست در استان ۹۰ درصد است و این آمار در کشور ۷۲ درصد بوده و این مهم نشان‌دهنده فراهم بودن بستر فرهنگی در این استان است.

وی یادآور شد: همچنین در حال حاضر پوشش شبکه مجازی شاد در استان ۸۷ درصد است و با احتساب دانش‌آموزان مناطقی که حضوری آموزش می‌بینند، فقط چهار درصد دانش‌آموزان ما در استان از طریق تلویزیون و بسته‌های تحصیلی روند تحصیلی خود را ادامه می‌دهند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان نیزگفت: کردستان در میان دانش‌آموزان استعدادهای زیادی دارد و در راستای شکوفا کردن این استعدادها در آموزش و پرورش  تلاشهای زیادی انجام شده است.

مهدی نامدار  باشاره به ورود سه هزار و ۵۰۰ دانش‌اموز به المپیاد نانو گفت: در حال حاضر و با تلاش‌های انجام شده هیچ مدرسه ای در این استان وجود ندارد که با نانو آشنایی نداشته باشد.

وی اظهار داشت: بجز بحث نانو از طریق طریق نهاد ریاست جمهوری بحث جدیدی با نام زیست فناور تدوین شد که ۱۱,نفر به مرحله کشوری راه یافتند و تلاش می‌شود همانند نانو در کشور جایگاه پیدا کند.

در ادامه این آیین از دانش‌آموز افتخار آفرین سال تحصیلی ۹۸-۹۹ و برترین‌های یازدهمین المپیاد فناوری نانو در استان تجلیل شد.

استان کردستان ۳۰۰ هزار دانش‌آموز دارد که در سه هزار و ۹۰۰ واحد آموزشی تحصیل می‌کنند.