تهران - ایرنا - معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان‌های استان تهران از صدور مجوز مراکز یادگیری محلی برای زندانیان بی‌سواد یا کم سواد ندامتگاه‌های زنان و تهران بزرگ با همکاری اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران خبر داد.

به  گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از مرکز رسانه قوه قضاییه، علی اسماعیلی با تأکید بر ضرورت توسعه همکاری های متقابل زندان های استان تهران و آموزش و پرورش در جهت فراهم شدن زمینه‌های تحصیل مددجویان اظهار داشت: مقرر شده مجوز مراکز یادگیری محلی همه امور ثبت نام زندانی از دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال را انجام دهند.

وی افزود: با توجه به زمان کوتاه اقامت برخی زندانیان در زندان، مقرر شد مجوز اجرای طرح جامع برای مددجویان ندامتگاه های زنان و تهران بزرگ نیز به صورت ویژه در جلسه کمیسیون خاص آموزش و پرورش بررسی شود تا مددجویان بتوانند به صورت یک جا و در کمترین بازه زمانی با شرکت در آزمون مذکور، مدارک تحصیلی پایه ششم و دوره متوسطه اول را بدون درج نام زندان دریافت کنند.

معاون زندان‌های استان تهران خاطرنشان کرد: تحصیل بیشترین تاثیر را بعد از خانواده بر روح و روان افراد گذاشته، شخصیت اجتماعی و فرهنگی در محیط های آموزشی پایه گذاری می شود. به همین دلیل در امر اصلاح و تربیت، به تحصیل و آموزش توجه ویژه اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: در همین راستا، جلسه کارگروه مشترک ادارات کل زندان های استان تهران و آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در سالن اجلاس مرکز آموزشی و پژوهشی منطقه ۷ برگزار شد که طی آن تفاهمنامه‌های این دو اداره کل در حوزه سوادآموزی به روزرسانی شد و راهکارهای جدید مورد بررسی قرار گرفت و بنا بر این است که همکاری این دو نهاد، گسترش یابد.

بنا به این خبر، پس از برگزاری جلسه کارگروه، به منظور آشنایی با محیط آموزشی زندان ها و رفع مشکلات تحصیلی مددجویان، در ندامتگاه زنان استان تهران حضور یافته، از بخش های مختلف این مرکز مانند هنرستان فرزانگان، کارگاه های اشتغال و حرفه آموزی، کلاس های فرهنگی تربیتی، آمفی تئاتر و کتابخانه مرکزی بازدید کردند. 

به گزارش ایرنا، محمد مهدی حاج محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی ۲۶ آذر سال جاری با تاکید بر لزوم سوادآموزی و مهارت آموزی زندانیان گفت: ۷۱ درصد زندانیان کشور را افرادی با میزان تحصیلات زیردیپلم تشکیل می‌دهند که از این میان حدود ۳.۵ درصد آنها بی‌سواد هستند.

۳۰ آذر نیز سازمان نهضت سواد آموزی و سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با هدف مشارکت در راه اندازی و توسعه مرکز یادگیری محلی در زندان‌ها و حمایت از مهارت آموزی در این مراکز، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

علی اسماعیلی معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان‌های استان تهران ۱۶ دی گفت: در دوره پنجم پایش طرح سوادآموزی در زندان های استان تهران، تعداد ۱۳۰۰ مددجو، بنا به خوداظهاری، کم سواد و بی‌سواد شناسایی شدند که از این میان پس از مصاحبه و بررسی در سامانه نهضت سواد آموزی، ۲۴۳ نفر واجد شرایط اعلام شدند.