تهران- ایرنا- عضو شورای داوری رشته هنرهای جدید جشنواره تجسمی فجر در خصوص معیارهای داوری آثار گفت: تعامل اثر با مخاطب را مبنای انتخاب قرار دادیم و تنوع در اجرا، جذابیت و عدم کپی برداری و شیوه بیانی درست در اجرا از مهمترین ملاک‌های داوران بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سید نظام الدین امامی فر ‏‏که با همراهی اصغر کفشچیان مقدم ‏و احمد نادعلیان داوری این دوره از آثار رشته هنرهای جدید در جشنواره هنرهای تجسمی فجر ‏را به عهده داشتند ‏در خصوص ‏نتیجه نهایی داوری بخش اول گفت: در بخش ‏هنرهای جدید ‏۲۵۲ اثر از ۱۵۰ هنرمند ‏در ‏جشنواره شرکت کرده بودند که در ‏نهایت ‏‏۴۹ اثر به مرحله داوری مرحله دوم راه یافتند. ‏
وی درباره کیفیت آثار رسیده به دبیرخانه گفت: مرحله اول انتخاب آثار در ۴ تا ۵ بخشی که در این رشته وجود دارد متفاوت بود. ‏در بخش چیدمان آثار بیشتری رسیده بود و در بخش ویدئو آرت و پرفورمنس نیز ‏تعداد آثار کمتر بود. اما آثار در همه بخش ها تنوع جالبی داشتند و مضامین متفاوتی را در بر می گرفتند و همین شاید انتخاب در ‏عرصه هنرهای جدید را سخت می کرد. ضمن اینکه شاهد حضور بیشتر خانم ها در این بخش بودیم و همچنین دانشجویان مقاطع ‏مختلف تحصیلی از نظر کمیت تعداد بیشتری اثر را به خود اختصاص داده بودند.‏
امامی فر ادامه داد: وقتی موضوع آزاد است آثار متنوعی به لحاظ مضامین می رسد و البته طبیعت این جشنواره نیز به همین ‏گونه است که برآیند کارهایی که در طول یکسال خلاقیت هنری هنرمندان به سرانجامی رسیده است به جشنواره برسد. ‏


عضو شورای داوری بخش هنرهای جدید گفت: به واسطه موضوع بیماری کرونا به نظر می رسد امسال کارها در اجرا شکلی ‏جمع و جورتر داشتند و یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنیم این است که هر اثر چقدر می تواند بیننده را جذب کند. سال گذشته ‏یک محرکی وجود داشت مثل بحث کمک هزینه برای کسانی که به جشنواره راه پیدا می کردند که امسال این محرک نبود. دیگر اینکه در هر حال این بخش در تعامل با مخاطب معنا می یابد که باید دید تا ‏زمان برگزاری جشنواره چه میزان امکان بازدید وجود دارد. ‏
وی ادامه داد: جشنواره تجسمی فجر جشنواره ای معتبر است که خیلی ها مایل هستند در آن شرکت کنند و در رزومه آنها این ‏حضور ثبت شود. ‏
وی در خصوص معیارهای انتخاب آثار و اینکه آیا در اجرا نیز داوران برای مشاوره کنار شرکت کنندگان خواهند بود، بیان کرد: ‏فضا و تعامل اثر با فضا در انتخاب نهایی آثار بسیار مهم است. اینکه یک اثر در آن فضا چگونه شکل می گیرد و ارائه می شود ‏و همچنین تعاملی که با مخاطب برقرار خواهد کرد. ما سعی کردیم با هنرمندان ارتباط بگیریم و در برخی مواقع از آنها خواستیم ‏منظور خود را بیشتر برایمان بگویند و حتی پیشنهاداتی را هم ارائه دادیم. به هر حال همانطور که از اسم این رشته پیداست، ‏هنری جدید است و تنوع در اجرا و جذابیت و عدم کپی برداری و شیوه بیانی درست در اجرا از مهمترین ملاک های ما در انتخاب ‏بود. ما سعی کردیم تعامل با مخاطب را نیز به نوعی حدس بزنیم و در نظر بگیریم. اینکه اثری تولید مفهوم و سوال کند برای ما ‏مهم بود.‏
امامی فرد با اشاره به اینکه وقت آن رسیده دوسالانه ای مخصوص به هنرهای جدید داشته باشیم، گفت: یکی از بخش هایی که به ‏نظر می رسد باید تامل بیشتری روی آن کرد بحث استیتمنت نویسی است و باید آموزش آن را در دستور کار گذاشت چرا که ‏هنرمندان باید بتوانند در این دوران ایده هایشان را بهتر ارائه دهند. در هنر جدید خصوصا چون ماکت را برای داوری ارائه می ‏دهند باید بتوانند در استیتمنت به خوبی آن را توضیح دهند. ما هنوز در این بخش ضعف هایی داریم.‏
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار ‏‏می شود.‏