لندن- ایرنا- خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و افزایش تعرفه‌های تبادل کالا بین دو طرف در کنار مشکلات جهانی ناشی از بحران کرونا، صنعت خودروسازی انگلیس را به زانو درآورده است.

به گزارش ایرنا، شرکت خودروسازی ژاپنی هوندا اعلام کرد که به دلیل اختلالات ناشی از همه‌گیری کرونا بر زنجیره تامین کالا، چهار روز کارخانه این شرکت در انگلیس تعطیل خواهد شد. گفته می‌شود که این تصمیم به دلیل فقدان یک قطعه مهم الکترونیکی موسوم به «سِمی کنداکتور» است که دیگر شرکت‌های خودروسازی در انگلیس را تحت تاثیر قرار داده است.

یک سخنگوی هوندا اعلام کرد که خط تولید این شرکت از ۱۸ تا ۲۱ ژانویه تعلیق می‌شود. شرکت‌های فولکس‌واگن، تویوتا، فیات کریاسلر، فورد و نیسان نیز مجبور شده‌اند تا در برنامه زمانی تولیدات تغییراتی را اعمال کنند.

فولکس‌واگن که به لحاظ تعداد بزرگترین تولید کننده خودرو در جهان است اعلام کرد که به دلیل کمبود «سِمی کنداکتور» ناگزیر یکصدهزار خودرو کمتر تولید خواهد کرد.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که هوندا قرار است ماه آینده کارخانه خود را در انگلیس برای همیشه تعطیل کند. این شرکت ژاپنی ضرورت تمرکز بر بازار خودروهای برقی در خارج انگلیس را بهانه کرده اما کارشناسان حوزه خودروسازی می‌گویند که برگزیت نقش مهمی را در تصمیم‌گیری این شرکت ایفا کرده است. ترزا می نخست وزیر وقت انگلیس تصمیم هوندا را ناامید کننده خوانده بود.

در همین حال شرکت خودروسازی فورد هزینه فروش‌ خودروهایی را که از اتحادیه اروپا وارد انگلیس می‌کند حدود یک هزار و ۷۰۰ پوند افزایش داده است. به این ترتیب خودروی پوما اس‌تی که سه ماه پیش ۲۸ هزار و ۴۹۵ پوند به فروش می‌رسید اینک ۳۰ هزار و ۴۱۵ پوند در انگلیس به فروش می‌رسد. این افزایش قیمت به تعرفه‌های ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نسبت داده شده است.

یک سخنگوی شرکت فورد اعلام کرد که این افزایش قیمت ناشی از تعرفه‌های جدیدی است که این شرکت برای ورود خودرو از اتحادیه اروپا پرداخت می‌کند.

این مهم برای اولین بار پس از تحقق برگزیت بوده که یک شرکت خودروسازی مجبور به پرداخت تعرفه شده است. این در حالیست که دولت انگلیس ادعا می‌کند به توافقی با اتحادیه اروپا دست یافته که تعرفه‌های گمرکی با اروپا مانند سابق صفر خواهد بود. انگلیس ۱۳ روز پیش رسما اتحادیه اروپا را ترک کرد و به ۴۷ سال عضویت در این اتحادیه پایان داد.

انجمن تولیدکنندگان و فروشندگان خودروهای انگلیس ماه گذشته از ضرر هنگفت کرونا و برگزیت برای صنعت خودروسازی و کاهش چشمگیر تولید و فروش خودرو در این کشور در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری میلادی خبر داد.

این نهاد انگلیسی اعلام کرد که در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری میلادی تولید در این بخش با ۷۴۳ هزار خودرو حدود یک سوم پایین‌تر از میزان تولید در این دوره زمانی در سال گذشته بوده است.

"مایک هاوز"، رئیس این انجمن صنعتی در انگلیس اعلام کرده که بحران کرونا، برگزیت و اعلام نخست وزیر انگلیس برای تغییر کامل به سوی وسایل نقلیه الکتریکی در کم‌تر از یک دهه، صنعت خودرو را تحت فشار قرار داده است.

در ماه اکتبر تولید خودرو در انگلیس نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود یک پنجم کاهش داشت. بر اساس آمارهای اعلام شده از طرف انجمن تولید کنندگان و فروشندگان خودروهای انگلیس در ماه اکتبر حدود ۱۱۰ هزار خودرو کارخانه‌ها را ترک کرد که تعداد آنها ۲۴ هزار و ۵۰۰ خودرو کم‌تر از ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ بود.

گفته می‌شود که برگزیت بدون توافق تجاری، ۵۵ میلیارد پوند به صنعت خودروسازی انگلیس خسارت وارد می‌کرد. با این حال مشخص نیست که توافق بدست آمده بتواند صنعت خودروسازی انگلیس را از سراشیبی که در آن قرار دارد نجات دهد.