تهران-ایرنا- وزیر آموزش و پرورش یکی از مهمترین ماموریت‌های شوراهای آموزش و پرورش را تلاش برای تحقق یک هم راستایی دانست.

به گزارش شامگاه چهارشنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، "محسن حاجی میرزایی" در همایش هفته شوراهای آموزش و پرورش که با حضور "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهوری و شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در محل ریاست جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه امروز در این جلسه ۳۶۰ منطقه شورای آموزش و پرورش از طریق شبکه شاد حضور دارند، گفت: حضور اجتماع ۴ هزار نفری نشان می‌دهد که جمعیت آموزش و پرورش از حامیان توانمندی در سراسر کشور برخوردار است. 

وی با بیان اینکه قانون شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت بسیار ممتاز و ارزشمندی را ایجاد کرده است، افزود: در شرایط کرونا واقف شدیم هرچه همکاری‌های منطقه‌ای را توسعه دهیم اهداف آموزش و پرورش به صورت بهتری تحقق می‌یابند بنابراین تغییر نگاه حاکمیت به این ماموریت حائز اهمیت است. 

حاجی میرزایی با بیان اینکه درصدد هستیم با تصمیمات مهم به حل مسائل و مشکلات اهتمام ورزیم، عنوان کرد: سازماندهی بیش از یک میلیون معلم با تعطیلی مدرسه دچار مشکل شد اما شوراهای آموزش و پرورش می‌توانند در ساماندهی امور در نظام تعلیم و تعلیم و تربیت کمک‌کننده باشند. 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز توجه به آموزش و پرورش تبدیل به یک دغدغه عمومی شده است، گفت: این قانون به اجتماعی شدن آموزش و پرورش و ترکیب آموزش و پرورش با مجموعه بخش‌های دیگر کمک می‌کند. 
وی با اشاره به اینکه رویکرد ما از همکاری به هم راستایی در مدیریت توسعه پیدا کرده است، ادامه داد: به دنبال مشارکت سایر دستگاه‌ها در آموزش و پرورش هستیم تا از ترکیب آنها ارزش‌های جدیدی ایجاد کنیم، ما مجموعه ای هستیم که انسان‌ها را در برابر مشارکت در مسیر راه‌های موثر در زندگی تربیت می‌کنیم، ما نیروهایی را پرورش می‌دهیم که باید در این عرصه‌ها نقش آفرینی کنند. هرچه فعالیت هم راستا تر باشد اقدامات بهتر انجام می‌شود.
حاجی میرزایی با بیان اینکه اخیرا نشست‌هایی با وزرای مختلف برگزار کردیم، گفت: در این گفت وگوها تاکنون ۸ وزیر کابینه و ۵ معاون رئیس جمهوری به تبادل مسائل و گفت وگوهای بین بخشی پرداختند. 

وی یکی از مهمترین ماموریت‌های شوراهای آموزش و پرورش را تلاش برای تحقق یک هم راستایی دانست و گفت: از طریق شوراها جامعه را درگیر نظارت‌ می‌کنیم. مهمترین نهادی هستیم که بیشترین سطح تعامل حاکمیت با مردم را دارد و دنبال بومی سازی سیاست‌ها هستیم و شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت بومی‌سازی ماموریت‌ها را میسر می کنند. 

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: یکی از اهدافی که در قانون تاسیس آموزش و پرورش آمده این است که دانش‌آموز فارغ‌التحصیل باید یک مهارت بیاموزد. ما از این تصور که نهاد تعلیم و تربیت یک جایگاهی است که دانش را در ذهن انسان ذخیره می‌کند تغییر رویکرد دادیم زیرا انسان باید فرصت تفکر و تاثیرگذاری داشته باشد. 

وی با بیان اینکه در توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌ به کمک شوراهای آموزش و پرورش نیازمندیم ،گفت: در حوزه مدرسه سازی گام‌های بزرگی برداشته شده اما همچنان نیازمند تغییر کاربری فضاها هستیم. اکنون حدود ۲۲ درصد از واحدهای آموزشی نیازمند مقاوم سازی و نوسازی هستند. 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در شرایط کرونا نقش استان‌ها و مناطق بیشتر شد؛ در برخی از مناطق امکان برگزاری امتحان حضوری را داریم که شورای آموزش و پرورش می‌تواند این فرصت را داشته باشد با طرح موضوع با ستاد کرونای استان‌ها فضایی را ایجاد کند تا آموزش‌ها توسعه پیدا کند. 

حاجی میرزایی در پایان گفت: شوراهای آموزش و پرورش باید هم راستایی و هم افزایی در ماموریت‌های خود را داشته باشند و به فکر توسعه همکاری ها باشند.

به گزارش ایرنا، شوراهای آموزش و پرورش به منظور تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و بهره گیری از کلیه منابع و امکانات، جهت تاسیس توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیت های اجرایی آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها تشکیل شده است. در واقع منظور از شوراهای استان و شورای شهرستان و منطقه که طبق این قانون تشکیل می شود، به ترتیب شورای آموزش و پرورش استان، شورای آموزش و پرورش شهرستان و شورای آموزش و پرورش منطقه است.