« فرشاد مقیمی» عصر پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی در اراک افزود: ایران خودرو در سال جهش تولید همه تلاشهای خود را در همه حوزههای تولیدی به کار گرفته تا مطالبه رهبر معظم انقلاب را به خوبی محقق کند.
وی بیان کرد: ایران خودرو در حوزه خودروهای سواری نسبت به مدت مشابه قبل، ۵۰ درصد و در خودروهای سنگین ۴۶ درصد رشد داشته و این مهم در شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا، تنها با همت، پشتکار و فعالیتهای مجموعه به دست آمده است.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو ادامه داد: این شرکت از آن چیزی که در گذشته بوده فاصله گرفته اما با آن چیزی هم که باید باشد، هنوز فاصله دارد.
مقیمی عنوان کرد: ۲۴ شرکت در استان مرکزی وجود دارد که به صورت مستقیم با ایران خودرو همکاری دارند و چهار تا پنج درصد قطعات این شرکت در این استان تولید میشود که همین شاخص بیانگر جایگاه بالای صنعتی استان است و آمادگی همکاری بیشتر با فعالان صنعت این منطقه وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو افزود: این شرکت نیازمندیهای دارد که برخی از آنها وابسته به خارج است که لیستشان روی میز است و از شرکتها و تولیدکنندگانی که بتوانند آنها را بومی سازی کنند استقبال و حمایت لازم نیز صورت میگیرد.
مقیمی بیان کرد: در حوزه خودروهای جدید نیز استان مرکزی فعال است و عرضه محصولات جدید از سوی این شرکت نشان داد که جهش تولید در پیش است ،که این روند همچنان ادامه دارد که به طور قطع از ظرفیتهای استان مرکزی نیز استفاده میشود.
وی با بیان اینکه انقلاب بزرگی در حوزه خودروسازی کشور در راه است که نمونه های آن هفته آتی رونمایی میشود، اظهار داشت: جعبه دندهای که تاکنون در خودروهای این شرکت نصب میشده با وجود اینکه ۹۵ درصد آن در داخل انجام میشد اما در اصل ( ژن آن) خارجی بود ولی امروز به برکت سازندگان و حمایتهای مختلف، با ورژن ایرانی ۶ دنده تولید شده و تمام طراحی و ساخت آن نیز توسط مهندسان داخلی محقق شده و بحث ساخت جعبه دنده نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک نیز در دستور کار است.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو اضافه کرد: در نشست شورای پول و اعتبار ۲ روز گذشته، مصوبات خوبی برای این شرکت رقم خورده که از طریق آن بخشی از معوقات قطعه سازان پرداخت میشود.
مقیمی تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد ریال از داراییهای غیرمولد ایران خودرو واگذار شده که این مبالغ در راستای تبدیل به داراییهای مولد مانند ساخت جعبه دنده ایرانی و تولید محصولات جدید هزینه شده است.
وی عنوان کرد: یکی از محصولات جدید این شرکت قبل از ورود به بازار و عرضه در یکی از شرکتهای اروپایی تست شده و استانداردهای جهانی را کسب کرده است.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو افزود: ۷۱ درصد از قیمت تمام شده ایران خودرو مربوط به اجزا، قطعات و مواد اولیه است.
مقیمی عنوان کرد: بخشی از قیمت تمام شده خودرو به قطعه سازان برمیگردد و متناسب سازی قیمت باید بر مبنای قطعه، مورد توجه باشد.
وی گفت: جذب نیرو در ایران خودرو از سال ۱۳۹۸ تاکنون افزایش نداشته و تعدادی از نیروها هم بازنشسته شدهاند و جلوی نیروهایی که نیاز به جذب نبوده، گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو ادامه داد: برنامه تولید ایران خودرو در ۶ ماه نخست سال آتی تولید ۳۶۰ هزار خودرو و در ۶ ماه دوم، ۳۸۰ هزار دستگاه است.
مقیمی عنوان کرد: تولیدات این شرکت تا پایان آذرماه امسال به ۳۷۷ هزار دستگاه رسید و تا پایان سال به ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
وی اظهار داشت: ایران خودرو تصمیم دارد سالی یک محصول جدید به بازار عرضه کند و این جدای از ارتقای محصولات است.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو اضافه کرد: فروش ایران خودرو تنها از یک درگاه و از طریق اینترنت انجام میشود و یک سال است که سبد فروش از این شرکت برداشته شده است.
قیمت تمام شده خودرو باید مورد توجه جدی قرار گیرد
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: قیمت تمام شده خودرو یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
«محمدحسن آصفری» افزود: انتظار است تکلیف قیمت خودرو مشخص شود و هر سه ماه یکبار به صورت تصاعدی بالا نرود و اکنون قیمت محصولات ایران خودرو قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: ۱۶۰ شرکت و مجموعه مختلف به ایران خودرو وابسته است که مقرر شده بود کاهش پیدا کنند و افزایش این شرکتها در قیمتها تاثیرگذار است.
آصفری عنوان کرد: مردم امروز تشنه محصولات این شرکت شدهاند و مقرر شده بود تولیدات در این شرکت اضافه شود.
وی اظهار داشت: استان مرکزی قابلیت تولید خودرو به نام خود را دارد و این استان پایتخت صنعت ایران است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: نیاز است بدهی قطعه سازان در یک برنامهریزی مشخص پرداخت شود.
حال تولیدکنندگان داخلی خوب نیست
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: جای تأسف دارد که پس از گذشت ۴۲ سال از انقلاب اسلامی، امروز حال تولیدکنندگان داخلی خوب نیست.
« علیرضا نظری» افزود: تحریمها اگه چه مشکلاتی برای کشور داشت اما مسئولان را در مسیری قرار داد تا به ظرفیتهای داخلی کشور بیشتر توجه شود.
وی بیان کرد: به دلیل شرایط تحریم و محدودیتهای واردات قطعات خودرو، توجه به ظرفیتهای داخلی مورد توجه قرار گرفته و اگر نگاه واردات محور، به استفاده از تولیدات داخل بیشتر معطوف شود، وضعیت کشور در آینده بهتر خواهد بود.
نماینده مردم خمین ادامه داد: در هر مجموعه از صنعت، از صدور مجوزها گرفته تا تهیه طرح، تامین منابع بانکی و ارزی، تولید و صادرات دارای یک زنجیره است که اگر یک اختلال در هر حلقه از این زنجیره صورت گیرد، همه مجموعه تحت شعاع قرار میگیرد و باید مراقبتهای جدی در مجموعه و حلقههای زنجیره صورت گیرد.
«سعید فرخی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: سفر مدیر عامل ایران خودرو منجر به سه تفاهم نامه میشود که چارچوب قراردادهای آتی را مشخص میکند و و امید است این تفاهم نامهها موجب توفیقات خوبی شوند.
رئیس انجمن قطعه سازان استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: ۱۱۴ عضو تولیدکننده قطعه سازان در این استان وجود دارد.
« احمدرضا رعنایی» افزود: پتانسیلهایی خوبی در زمینه قطعه سازی در استان مرکزی وجود دارد که امکان بالفعل شدن دارند و لازمه این مهم همگرایی خوب در سطح ایرانخودرو و مدیران استانی و هماهنگی بین دستاندرکاران آن است.
وی ادامه داد: بیشترین مشکل واحدهای تولیدی نیاز مبرم به نقدینگی و سرمایه در گردش است چرا که سه برابر شدن قیمت نهادههای تولیدی، مواد فولادی و پتروشیمی فشارهای زیادی را به قطعه سازان وارد کرده است.
رئیس اتاق اصناف استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: نمایندگان فروش قطعات ایران خودرو در استان مرکزی گلهمندیهایی دارند که امید است برای رفع آنها اقدامات موثری صورت گیرد.
«جمشید زند» افزود: نخستین گلهمندی آنها در خصوص پرداخت کمیسونها است و دومین بحث تامین نشدن همه سفارشات در نمایندگیها است اما همین سفارشات در بازار آزاد وجود دارد و این امر نارضایتیهای زیادی را از سوی مردم ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: سبد فروش از دیگر گلهمندی های نمایندگان فروش قطعات ایران خودرو در استان مرکزی است زیرا برای نیاز چند قطعه از یک سبد مجبور به قطعات همه سبد هستند و این امر باعث خواباندن سرمایه این قشر میشود.
رئیس اتاق اصناف استان مرکزی ادامه داد: بسیاری از مردم از کیفیت محصولات ایران خودرو رضایت ندارند و شاید یکی از دلایل این امر به روز نبودن مکانیکها است که نمیتوانند عیوب خودرو را به خوبی تشخیص دهند اما این عامل موجب نارضایتی مردم می شود.
زند اظهار داشت: نیاز است با حضور مکانیکهای ایران خودرو، دورههای آموزشی لازم برای فعالان این حوزه در استان مرکزی برای آشنایی با فناوری جدید برگزار شود که اتاق اصناف آماده همکاری برای تحقق این مهم است.
در پایان این نشست، سه تفاهمنامه همکاری چند جانبه امضا شد که بر اساس آنها انجمن قطعه سازان استان مرکزی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، انجمن قطعه سازان استان مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک و شرکتهای ایران خودرو و ایران خودرو دیزل نسبت به گسترش همکاریهای اقدام میکنند.
بازدید از شرکتهای کوشاوران، صنایع آذرآب، ماشینسازی و دانشگاه آزاد اسلامی اراک از دیگر برنامههای مدیرعامل ایران خودرو در سفر یک روزه به استان مرکزی بود.