به گزارش ایرنا، شیوه نخست شمارهگیری کد دستوری#۷۷۷۷*۴* است. پس از آن با انتخاب گزینه «سامانه جامع گارانتی»، سپس «استعلام گارانتی» و بعد از آن وارد کردن «شماره رهگیری» میتوان از اصل یا تقلبی بودن کالا اطمینان یافت.
شماره رهگیری برای تلفن همراه همان IMEI است، اما شناسه رهگیری شناسهای چند رقمی است که به منظور منحصر بهفرد کردن هر واحد کالا، هم بر روی بستهبندی و هم بر روی محصول درج میشود.
شیوه دوم، ورود به درگاه اینترنتی irangs.ir است. در این روش، پس از ورود به درگاه اینترنتی، شناسه رهگیری کالا در بخش «استعلام اصالت گارانتی کالا» وارد شده و با فشردن کلید استعلام و جستوجوی کالای مد نظر اجرایی میشود.
همچنین در سامانه «ایران جی اس» (irangs.ir)، برندهای معتبر و گارانتیهای اصلی تحت نظارت و کنترل مستمر سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان معرفی شده است.
با توجه به وجود شناسه رهگیری روی کالاها، این شناسه، کالاها و محصولات رسمی، معتبر و دارای اصالت را از اجناس قاچاق متمایز میکند که در سامانه ایران جی اس نیز به آن پرداخته شده است.
این استعلامها چه اطلاعاتی به ما میدهند؟
با انجام یکی از این دو شیوه یاد شده، اطلاعاتی همچون مدل، برند، مرجع سازنده، شرکت گارانتیکننده، چگونگی فعالسازی گارانتی، شرح کالا، تاریخ شروع گارانتی، تاریخ اعتبار گارانتی، مدت گارانتی و شناسه کالا در اختیار مشتریان قرار میگیرد.
برپایه این گزارش، چنانچه در پاسخ استعلام، مقابل عبارت «تاریخ شروع گارانتی» تاریخی مشاهده شد، کالای مورد نظر دست دوم است.
پیشتر «علی مویدی خرمآبادی» رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتوگو با ایرنا گفته بود: براساس برنامه لوازمخانگی، ۵۰ شرکت داخلی به شناسنامهدار کردن و برچسبدار شدن محصولاتشان ملزم شدهاند، به این ترتیب تولیدکننده محصول، حامل، انباردار، خریدار و درگاه ورودی خریدار مشخص میشود و دیگر نمیتواند به کالای قاچاق تبدیل شده و از کشور خارج شود.