مشهد- ایرنا- رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: پیشنهادات و راهکارهای شهرداری مشهد برای تامین بخشی از اعتبارات مورد نیاز پروژه قطارشهری پیگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان عصر شنبه در جریان بازدید از روند عملیات اجرایی خطوط سوم و چهارم قطارشهری مشهد در جمع خبرنگاران افزود: هزینه‌های احداث قطارشهری افزایش بسیار یافته و برای اجرای هر کیلومتر آن ۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه می‌شود.
وی ادامه داد: دولت در سال‌های قبل رقم‌های قابل توجهی به قطارشهری مشهد کمک کرده اما در چند سال اخیر ارقام کمک شده از سوی دولت جوابگوی افزایش هزینه‌ها نبوده است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: شهرداری برای تامین منابع اجرای این پروژه‌ها پیشنهاداتی از جمله تهاتر ۵۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات شهرداری از دستگاه‌های اجرایی و همچنین تمدید مدت زمان برگشت اوراق خزانه را ارائه کرده که این پیشنهادات بررسی خواهد شد.
وی افزود: تلاش می‌شود از طریق کمک دولت و پیش‌بینی در بودجه، بخشی از پیشنهادات شهرداری مشهد عملیاتی شود.

حجت‌الاسلام درویشیان در خصوص تخلفات مربوط به تعهدات ارزی نیز گفت: بخشی از تخلفات ارزی صادرات و واردات از طریق بانک مرکزی دنبال می‌شود و موضوع از طریق دادستانی تهران نیز در دست پیگیری است.
وی افزود: این سازمان همچنین در زمینه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از برخی کالاهای اساسی نیز ورود کرده‌ است.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد. اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از دو کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری به مشهد این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی اتصال یافت و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهره‌برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۸ آغاز شد.