به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، علی موذنی رماننویس و نمایشنامهنویس در گفتوگو با روابطعمومی خانه کتاب و ادبیات ایران در خصوص برگزاری نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به این که گمان میکنم همچنان رونق کتاب خریدن بیشتر از خریدِ آنلاین باشد، بیان کرد: مطمئنم خرید مجازی کتاب رونق میگیرد و حتی فکر میکنم از خرید مستقیم کتاب هم جلو میزند و این روندی اجتناب ناپذیر است. شخصا از هر اقدامی که منجر به فروش کتاب شود، استقبال میکنم و آن را به فال نیک میگیرم، حالا میخواهد این اتفاق واقعی باشد یا مجازی.
او با اشاره به این که بسیاری از ناشران فروش مجازی دارند و در شبکه های اجتماعی و صفحات مخصوص به خود کتابهایشان را در معرض دید و فروش گذاشتهاند عنوان کرد: درواقع ناشران اکنون هم سفارش کتاب میگیرند و ارسال میکنند هم به صورت دیجیتالی فروش دارند. این نشان میدهد که سالهاست ناشران پی به قابلیت مجازی بردهاند و عدهای زودتر و عدهای هم دیرتر خود را با این شرایط وفق دادهاند و وارد بازار مجازی شدهاند، چون تغییر را احساس کردهاند و پذیرش آن را امری اجتناب ناپذیر میدانند. در نمایشگاه مجازی کتاب نیز فعالیتهای فردی ناشران در دنیای مجازی تبدیل به یک حرکت جمعی شده است.
این نویسنده ضمن بیان این که برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی قطعا موثر خواهد بود گفت: در فضای مجازی مدتهاست برنامههای خودجوش از طرف محققان و پژوهشگران در حوزههای مختلف به صورت زنده با حضور چند هزار نفر برگزار میشود که به نظرم جذاب و دیدنیاند و بخصوص که بار علمی هم دارند و برای مخاطب آموزندهاند.
وی در ادامه اظهار کرد: فکر میکنم نشستهای مجازی در حوزه کتاب جزو جذابترین بخشهای نمایشگاه مجازی باشد. این بخش حتی میتواند بعد از پایان نمایشگاه نیز استمرار داشته باشد، چون در فضای مجازی شاهدم که چطور عدهای بدون دانش و تخصص لازم به معرفی کتاب میپردازند و مخاطبانی را که به آنها اعتماد کردهاند، به اشتباه میاندازند. چند خطی پر از غلطهای املایی و غلطهای مفهومی درباره کتابی که خواندهاند، مینویسند و چه بسا کتاب خوبی را به عنوان اثری به درد نخور معرفی کنند و کتابهای سطحی و بی ارزش را خواندنی.
موذنی همچنین عنوان کرد: کسی که بیننده پر و پا قرص فیلم هندی است، قطعا نمیتواند درک درستی از یک شاهکار سینمایی داشته باشد. ورود به حوزه نقد کتاب یعنی ورود به حوزه مهندسی اثر. بدون نقشه مهندسی نمیشود خانه خوب ساخت چنان که حتی برای تخریب هم اگر اصول مهندسی رعایت نشود، یا آن خانه آوار میشود روی سر کارگرها یا خانه مجاور را خراب میکند. پس دانش نقد برای بررسی هر اثری در هر رشتهای مهم است. بیشتر کسانی که در صفحه خودشان درباره کتابها مطلب مینویسند، استعداد دارند، اما به دانش و ابزار نقد اشراف ندارند، برای همین نقشه راهی را که نویسنده برای اثرشترسیم کرده، در نمییابند و مثل یک گم شده در شهری غریب به دور خود میچرخند.
او در ادامه گفت: حتی دیدهام روابط عمومی بعضی ناشران کتابهای منتشر شده ناشر را طوری معرفی میکنند که از لابلای سطورشان بر میآید که کتاب را نخرید. در همین صفحات نظرهایی از طرف خوانندگان ارائه میشود که نشان میدهد خوانندهاش نیاز به راهنمایی دارد و باید به او خط داده شود تا سره را از ناسره تشخیص دهد، اما متاسفانه اقدامی موثر از سوی ناشر صورت نمیگیرد.
این نویسنده اظهار کرد: درنتیجه نمایشگاه مجازی کتاب تهران باید در این زمینهها قوی ظاهر شده و به مخاطبان بفهماند که برای شناخت درست کتاب باید به متخصصان مراجعه کنند نه کسانی که شناخت لازم را ندارند و طبق سلیقه رشد نایافتهشان کتاب معرفی میکنند.
وی ضمن بیان این که خوانندهای که در دنیای مجازی سیر میکند، مدام در حال خواندن مطلب است بیان کرد: او بسته به سطح دانش و سلیقهاش انتخاب میکند که سراغ چگونه مطالبی برود. به نظرم هدف و رویکرد نمایشگاه مجازی باید جذبِ هر چه بیشتر خوانندگانی باشد که وقتشان را که سرمایه بزرگ زندگی آنهاست، در پرداختن به کلیپها و مطالب بی ارزش از دست میدهند.
موذنی در پایان گفت: جذب و پرورش خوانندههای سطحی به خوانندههای جدی بالاترین هدف همه ما باید باشد و دنیای مجازی از این قابلیت برخوردار است که مخاطب را مستقیما به متخصصان وصل کند و از آنها سوال بپرسد. در عالم واقع این دسترسی چندان محتمل نیست. حتی در کتاب فروشیها هم شما این امکان را پیدا نمی کنید که به نویسندگان وصل شوید، اما در دنیای مجازی این امکان محتملتر است. بنابراین مخاطب در چنین نمایشگاهی درعین آن که میتواند مطالبی را که ناشر در مورد هر کتابی که منتشر کرده، بخواند و آشنایی کلی با آن پیدا کند، چه بسا با جستوجو در مثلا شبکه های اجتماعی بتواند به صاحب اثر هم وصل شود.
به گزارش ایرنا، پس از لغو نمایشگاه کتاب تهران در فروردین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود و با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاههای مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها، نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانفکورت که مجازی برگزار شد، تصمیم بر برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی گرفت و محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به ریاست ایوب دهقانکار را مسئول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب معرفی کرد.
نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یکم تا ششم بهمن ماه برگزار خواهد شد.