محمدرضا حیدری روز دوشنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: عرصه تصمیمگیری در هر موضوعی کار را پیچیده می کند، تصمیم گیری در خصوص طرح اطراف حرم اثرگذاری فراتر از مشهد و در مقیاس جهان اسلام دارد لذا باید در فرایند تصمیم گیری این طرح در فضای مدیریتی استان به اجماع رسید.
وی اضافه کرد: طرح قبلی نوسازی بافت اطراف حرم رضوی که اجماع مدیریتی داشته طی ٢٠ سال گذشته سالیانه فقط ۲ و نیم درصد پیشرفت داشته چه برسد به طرحی که اجماع ندارد.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از همه صاحبنظران و کسانی که در خصوص مضجع شریف امام هشتم دغدغه دارند می خواهیم در خصوص این طرح ورود کنند و در شورای شهر نیز آمادگی فراهم کردن فضای نقد و بررسی وجود دارد.
حیدری افزود: طبق قانون هر نوع طرح تفصیلی باید مسیر شورای شهر، شهرداری و کمیسیون ماده پنج را طی کند و این که در فرایند تهیه و تصویب طرح جدید نوسازی بافت اطراف حرم رضوی، شورا و شهرداری را خارج کنند خلاف قانون است.
وی تاکید کرد: این مدیریت شهری است که باید طرح را اجرا و هزینه اجرای آن را تامین کند لذا حداقل باید بتواند نظرات خود را در مورد تحقق پذیری طرح بیان کند تا این مسیر با هماهنگی به خوبی سپری شود.
سهم ٦٤ درصدی منابع متحرک در آلودگی هوا
رییس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه به معضل آلودگی هوای مشهد اشاره و بیان کرد: سهم منابع متحرک و خودروها در آلودگی هوای مشهد ٦٤ درصد و سهم منابع ثابت و نیروگاهها نیز ٣٦ درصد است.
حیدری افزود: از ابتدای سال تا کنون خودروهای گشتی آلاینده های هوا در سطح شهر با پنج هزار و ٧٠٠ دستگاه خودروی آلاینده برخورد قانونی کرده اند و معاینه فنی اتوبوسها و مینی بوسها نیز با جدیت پیگیری شده است.
وی اضافه کرد: شرایط شهر مشهد از لحاظ آلودگی هوا با سال گذشته تفاوت زیادی ندارد و وارونگی هوا و عدم وجود بارشها، شرایط ناپایداری را ایجاد کرده است.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر توسعه حمل و نقل پاک افزود: با همراهی مردم و کمک دستگاههای مرتبط باید به سمت تحقق این مهم و کاهش آلایندههای جوی حرکت شتابان کنیم.
حیدری در خصوص وضعیت کرونا در مشهد نیز گفت: مرگ و میر ناشی از کرونا در مشهد تک رقمی شده اما نگرانی جدی از باب تهدید بالقوه شیوع مجدد کرونا وجود دارد.
وی ادامه داد: اگر پروتکلها رعایت نشود موج چهارم کرونا در بهمن ماه رخ خواهد داد و با توجه به وجود ویروس جهش یافته انگلیسی شرایط نامناسبی خواهیم داشت لذا باید مراقبتهای لازم جدی گرفته شود.
طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در خرداد ماه سال ۱۳۷۴ در کمیسیون ماده پنج قانون شهرداری به تصویب رسید و در سال ۱۳۷۷ مورد بازنگری قرار گرفت و فروردین سال ۷۸ الگوی طرح به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید اما این طرح تاکنون چندین بار دستخوش تغییر شده است.
طرح نوسازی و بهسازی حرم مطهر رضوی مصوب سال ۱۳۸۷ طبق مصوبه ۱۹ تیر ماه سال ۹۶ شورای عالی معماری و شهرسازی لغو و اجرای آن متوقف شد و هدف از این تصمیم جلوگیری از تداوم اقدامات مخالف با حفاظت از حیثیت مکان و ارزشهای ملموس و ناملموس بافت تاریخی - فرهنگی پیرامون حرم مطهر رضوی عنوان شد.
با این حال آبان ماه پارسال استاندار وقت خراسان رضوی اعلام کرد که نقشه راه بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مورد توافق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد قرار گرفته است. قرار بود وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد به صورت مشترک تا پایان سال ۹۸ طرح تفصیلی جدید را با در نظر گرفتن مبانی شهرسازی و دغدغه های موجود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تهیه و آن را در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسانند اما شورای عالی شهرسازی خود به صورت مستقیم به این موضوع ورود کرد.
این اقدام، اعتراض شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد را در پی داشت به طوری که همچنان پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از تصویب نخستین طرح، هنوز طرحی نهایی برای نوسازی این بافت وجود ندارد و سرمایهگذاران و ساکنان آن در بلاتکلیفی هستند و کشمکش بر سر این طرح به خصوص در زمینه واگذاری و تفویض اختیارات به استان ادامه دارد.