به گزارش روز دوشنبه ایرنا اکبر الباکر در نشست صنعت هواپیمایی این مطلب را اعلام کرد و گفت که این تصمیم ناشی از نگرانی در مورد تاثیرات زیست محیطی هم بوده است .
الباکر اظهار داشت : من فکر می کنم هواپیمای« ای ۳۸۰» یکی از بدترین هواپیماهاست به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که تعدادی از آن را از ناوگان هوایی خارج کنیم و فقط نیمی از آنها را به کار خواهیم گرفت.
هنگامی که ایرباس در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که تحویل هواپیماهای ای ۳۸۰ را در سال ۲۰۲۱ متوقف خواهد کرد، شرکت سازنده اروپایی از ۶۰۰ فروند فقط ۲۳۴ فروند از آن را تحویل داد.
هواپیمای ایرباس ای ۳۸۰ که به طور رسمی در سال ۲۰۰۵ وارد صنعت هواپیمایی شد بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان محسوب می شود این نوع هواپیما ظرفیت بالایی برای حمل مسافر دارد و در بهترین حالت می تواند بیش از ۵۰۰ مسافر را جابجا کند.
با این وجود علاوه بر نبود مشتری برای سفارش تولید ایرباس ای ۳۸۰، بازار دسته دومی نیز برای این هواپیمای غولآسا وجود ندارد. همچنین با بروز اختلافات سیاسی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا، پایان یافتن تولید این هواپیمای غولآسا، نمادی از شکست پروژه ای اروپایی محسوب می شود.
الباکر گفت: با شیوع ویروس کرونا بخشی از ناوگان هوایی ما زودتر از انتظار متوقف شد. در حالی که شرکتهای هواپیمایی از جمله "لوفت هانزا" و "کانتاس" خطوط هوایی انگلیس و فرانسه پرواز هواپیماهای خود را در بهار گذشته متوقف کردند.
سازمان هواپیمایی قطر صاحب ناوگان متشکل از ۵۳ هواپیمای ای ۳۵۰ است که در بیش از ۴۵ مقصد در شبکه هواپیمایی از جمله ژوهانسبورگ ، لندن ، ملبورن ، نیویورک ، پاریس ، سائوپائولو و سنگاپور خدمات رسانی می کند.
برخی گزارش ها حاکیست که شرکت قطر ایرویز اخیرا دست به تعدیل بسیاری از نیروهای خود از جمله میهمانداران در خطوط مختلف زده است .
بر اساس این طرح تنها اتباع قطر یا کسانی که در این کشور متولد شده اند از تعدیل در امان خواهند بود.
دلیل این تصمیم قرار گرفتن شرکت در شیب تند ضرردهی در دوران همه گیری کرونا اعلام شده است .