مسکو - ایرنا - مقامات مسکو، ایالات متحده را به دلیل اینکه خطوط تلفنی کنسولگری روسیه در نیویورک را از چند روز قبل قطع کرده اند مورد انتقاد قرار داده و محکوم کردند.

 به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تمام تلفن های سرکنسولگری روسیه در نیویورک از چند روز پیش مسدود شده و البته طرف آمریکایی مشکلات فنی را عامل این رویداد اعلام کرده است.

رسانه های روسیه و برخی مقامات این کشور،  از آمریکا به خاطر قطع کردن ارتباط تلفنی کنسولگری این کشور در نیویورک به عنوان یک کشور «توسعه نیافته» نام بردند و نوشتند چرا کنسولگری فدراسیون روسیه در ایالات متحده بدون ارتباط باقی مانده است.

آندری کلیموف، رئیس کمیسیون موقت شورای فدراسیون روسیه، قطع ارتباط تلفنی کنسولگری این کشور در نیویورک را محکوم کرد.

 شورای فدراسیون روسیه با محکوم کردن این اقدام آمریکا گفت که مشکل فنی در قطع ارتباطات تلفنی تنها ممکن است در یک کشور توسعه نیافته اتفاق بیفتد.

در سرکنسولگری روسیه در نیویورک از ۱۸ ژانویه ( ۲۹ دی)، تمام تلفن ها کاملاً قطع شده است و شهروندان در مراجعات خود با این کنسولگری با مشکل مواجه شده اند.

الکسی توپولسکی سرکنسولگری روسیه هم در توییتر خود ضمن محکوم کردن این اقدام گفت این مسئله مشکلات بزرگی را برای اعضای این کنسولگری و ارتباط شهروندان به وجود آورده است.

توپولسکی گفت: «ما در مورد یک، دو، سه یا ۱۰ خط تلفن صحبت نمی کنیم که اساساً ارتباطات کنسولگری به یکباره قطع شده است. »

به گفته وی، روس هایی که در منطقه کنسولی زندگی می کنند نمی توانند با کنسولگری تماس بگیرند و برای نیازهای کنسولی خود تاریخی را تعیین کنند.

خبرگزاری تاس نوشت: نمایندگی دیپلماتیک فدراسیون روسیه در نیویورک نیز در حال حاضر  امکان ارتباط تلفی و اینترنتی با بیرون را ندارد.

اختلافات سیاسی روسیه و آمریکا در چند سال گذشته به اوج رسیده است به طوری که پوتین ماه گذشته گفت روابط امریکا و روسیه آنقدر بد است که در دوره بایدن بدتر از این نخواهد شد. 

وزارت امور خارجه آمریکا  در اوت سال ۲۰۱۷ میلادی (مرداد ۹۶)  در واکنش به کاهش مأموریت دیپلماتیک آمریکا در فدراسیون روسیه نیز تصمیم به بستن سرکنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو گرفت.

در آوریل سال بعد، ایالات متحده کنسولگری روسیه در سیاتل را تعطیل کرد که این امر روند دستیابی به خدمات کنسولی برای روس های مقیم آمریکا را با مشکل روبرو کرد.

ایالات متحده همچنین ۶۰ دیپلمات روسی را اخراج کرد. روسیه با اخراج دیپلمات های آمریکایی و بستن کنسولگری آمریکا در سن پترزبورگ، پاسخ واضحی به واشنگتن داد.

والری تیماشوف سرکنسول روسیه در سیاتل خاطرنشان کرد که تصمیم برای بستن دستگاه دیپلماتیک در سیاتل منافع بیش از ۳۰ هزار روس را تحت تأثیر قرار داده است.