تهران - ایرنا - نخست‌وزیر مغرب با دفاع از سیاست دولت خود در مورد اقدامات به خرید واکسن «ویروس کرونا» گفت که در شرایط کنونی فقط کشورهای ثروتمند و تولیدکننده به واکسن مناسب دسترسی دارند.

به گزارش امروز (چهارشنبه) رسانه‌های مغرب، «سعدالدین عثمانی» در سخنرانی خود در پارلمان این کشور با اشاره به اینکه پس از هفته‌ها امید واهی مبنی بر آغاز سریع ایمن‌سازی (واکسیناسیون) ملی گفت که مغرب با وجود درخواست ۶۵ میلیون دوز واکسن از شرکت انگلیسی «آسترازنکا» هنوز واکسنی دریافت نکرده و منابع واکسن به کشورهای ثروتمند و تولیدکنندگان آنها می‌رود.

وی افزود: باید توجه داشت که در مقایسه با حجم زیادی از تقاضا، ظرفیت تولید واکسن در جهان محدود است و تولیدکنندگان در حال سرعت بخشیدن به آن برای پاسخگویی به تقاضای جهانی حدود ۱۰ میلیارد دوز هستند و این طبیعی است که کشورهای پیشرفته اولین دوزهای واکسن تولید شده را برای خود خریداری کنند و برخی جهت خرید واکسن با قیمتهایی که بیش از پنج برابر یا بیشتر است، به حدس و گمان متوسل شده‌اند. این شرایط در نتیجه کمبود جهانی است که اکثر کشورها از آنها شکایت دارند.

این در حالی است که مقامات مغرب قول داده بودند که یک کمپین ایمن‌سازی رایگان را که از اواسط ماه دسامبر برنامه‌ریزی شده بود، برای ۲۵ میلیون نفر از افراد بالای ۱۸ سال اجرا کنند.

سازمان بهداشت جهانی دوشنبه گذشته هشدار داده بود که جهان با شکست اخلاقی فاجعه‌بار در تقسیم واکسن روبرو است و از کشورها و تولیدکنندگان خواست که دوزهای واکسن را عادلانه توزیع کنند

تاکنون هیچ کشور آفریقایی نتوانسته برنامه ایمن‌سازی گسترده را آغاز کند، با این وجود مغرب نیز مانند برخی دیگر از کشورهای آفریقایی در آزمایشات بالینی واکسن «سینوفارم» چینی شرکت کرده بودند.

پادشاهی مغرب حدود نیم میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا و نزدیک به هشت هزار مورد مرگ را ثبت کرده است، در حالی که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بود که در سال ۲۰۲۰ اقتصاد این کشور در حدود ۷.۲ درصد کوچک شود.

مغرب همچنین اولین مورد ابتلا به ویروس انگلیسی کرونا را  ثبت کرد و از دیروز منع رفت و آمد شبانه را به مدت دو هفته در این کشور تمدید کرد.

آفریقای جنوبی که مرزهای زمینی خود را از یک ماه پیش و به منظور پیشگیری از گسترش شیوع کرونا بسته، امیدوار است که نخستین واکسن‌ها را در ماه فوریه (بهمن و اسفند) تحویل بگیرد و قصد دارد ۶۷ درصد جمعیت خود را در سال ۲۰۲۱ واکسینه کند.

آفریقای جنوبی که ریاست دوره‌ای اتحادیه آفریقا را برعهده دارد، چهارشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتحادیه ۲۷۰ میلیون دوز واکسن ضد کرونا برای قاره آفریقا به دست آورده است. این در حالی است که اکثر کشورهای این قاره امکانات لازم برای تامین هزینه‌های ایمن‌سازی جمعیت خود را ندارند.

۳۵ هزار و ۸۵۱ نفر در آفریقای جنوبی تاکنون بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که ۳۸۴ مورد جدید فوتی ناشی از بیماری «کووید_۱۹ » نشان از روند صعودی ابتلا در این کشور و ضرورت تامین واکسن مورد نیاز بویژه برای مبتلایان در این منطقه از آفریقا دارد.