تهران - ایرنا - شرکت صنایع الکترونیکی نظامی ترکیه «آسلسان» اعلام کرد که شعبه ای در دوحه پایتخت قطر ایجاد تا از فعالیت های رو به گسترش خود در این کشور حمایت کند.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی «الخلیج الجدید» امروز (چهارشنبه) نوشت: شرکت ترکیه ای در بیانیه‌ای اعلام کرده که شعبه‌ای در قطر افتتاح کرده تا از فعالیت‌های رو به رشد خود در آنجا پشتیبانی کند.  

شرکت هلدینگ «برزان القابضه» وابسته به وزارت دفاع قطر و شرکت «آسلسان» قطر در مارس ۲۰۱۸ به منظور انتقال تجربیات فناوری و تولید سامانه‌های کنترل از راه دور با سلاح‌های ثابت به نفع نیروهای مسلح قطر توافق نامه همکاری امضا کردند.  

در اکتبر همان سال شرکت صنایع الکترونیکی نظامی آسلسان ترکیه به طور مشترک با «برزان» و شرکت فناوری صنایع دفاعی «SSTEK» ترکیه شرکتی را با نام «برق» در قطر تاسیس کرد.  

آسلسان در سال ۱۹۷۵ به ابتکار بنیاد نیروهای مسلح ترکیه با هدف تامین نیازهای ارتش ترکیه در زمینه تجهیزات ارتباطی تاسیس شد.  

این شرکت که در ساخت سیستم‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی برای اهداف نظامی مشهور است در زمینه طراحی، تولید و نصب ابزارها و سیستم‌های ارتباطی بین نیروهای زمینی، هوایی و دریایی مطابق با استانداردهای نظامی فعالیت دارد.  

دفتر مرکزی این شرکت در شهر آنکارا، (پایتخت ترکیه) قرار دارد و سهام آن در بازار بورس استانبول معامله می‌شود.  

پس از آغاز بحران خلیج فارس در ژوئن ۲۰۱۷ و قطع رابطه عربستان، امارات، بحرین و مصر با دوحه، روابط آنکارا و دوحه در سطح نظامی تقویت شد و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه توافق نامه همکاری نظامی بین دو کشور را پس از تصویب پارلمان ترکیه به اجرا درآورد.  

این توافق نامه تشکیل ساز وکاری برای افزایش همکاری بین دو طرف در زمینه‌های آموزش نظامی، صنایع دفاعی، تمرینات مشترک و استقرار متقابل نیروها بین دو طرف را فراهم کرد و بر اساس آن یک پایگاه نظامی ترکیه در قطر ایجاد شد.  

بحران روابط میان چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر از ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ و به دلیل متن سخنرانی امیر قطر در یک رژه نظامی که وی پنجم خرداد ماه همان سال، جمهوری اسلامی ایران را «هژمونی» (قدرت برتر) منطقه و دو جنبش «حزب الله» و «حماس» را نیروهای مقاومت اسلامی و ضدصهیونیستی خوانده بود، آغاز شد.

این چهار کشور عربی از همان زمان با وارد کردن اتهامات فراوان به دوحه روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و این کشور را به صورت زمینی، دریایی و هوایی تحت محاصره قرار دادند. دوحه نیز با رد اتهامات وارده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آنها را به تلاش برای دست‌اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.

کشورهای تحریم کننده ۱۳ شرط از جمله بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر، توقف همکاری نظامی آنکارا با دوحه را برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند، شروطی که مقام‌های قطری تن به پذیرش آن ندادند.  

این کشورها در چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که ۱۶ دی در شهر «العُلا» با هدف آشتی و مصالحه بین اعضا به میزبانی عربستان برگزار شد، با امضای توافقنامه و صدور بیانیه‌ای به اختلافات خود با دوحه پایان دادند.  

در این نشست «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد سعودی، «سلمان بن حمد آل خلیفة» ولیعهد و نخست‌وزیر بحرین، «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست‌وزیر عُمان، «محمد بن راشد آل مکتوم» نخست‌وزیر امارات و حاکم دبی، «نواف الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر حضور داشتند.