مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: حجم مصرف گاز در همه حوزه‌های این استان به جز بخش حمل و نقل ظرف ۹ ماه گذشته امسال افزایش یافته و این مهم تراز بین تولید گاز و مصرف آن را منفی کرده است.

حسن افتخاری روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: گاز طبیعی خراسان رضوی از محل پالایشگاه خانگیران به میزان تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب تامین می‌شود که علاوه بر آن خط انتقال ۱۲ میلیون مترمکعبی گاز نیز از مخازن جنوب کشور به این استان کشیده شده اما با این حال باز تراز بین تولید و مصرف گاز منفی است.

وی اضافه کرد: تقریبا تولید گاز در خراسان رضوی بین هشت تا ۱۰ میلیون مترمکعب در روز نسبت به مصرف آن کمتر است و طی ۹ ماهه امسال نیز میزان افزایش مصرف گاز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در نیروگاه‌ها ۷.۴ درصد، در صنایع ۱۱.۴ درصد و در بخشهای خانگی و عمومی و تجاری استان ۱۵.۶ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی مجموع مصارف گاز در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی را  ۸۸ میلیون مترمکعب در روز دانست و گفت: نیروگاه‌های استان در این مدت ۲ میلیارد و ۷۹۶ میلیون مترمکعب گاز مصرف کردند اما از آنجا که جایگاه‌های سی.ان.جی بخش حمل و نقل تکمیل شده است مصرف گاز در این بخش چندان زیاد نبوده است.

افتخاری افزود: کل شبکه گاز در استان ۳۵ هزار و ۸۷۰ کیلومتر است و بیشترین طول شبکه کشور مربوط به خراسان رضوی است و تعداد مشترکان گاز استان ۲ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۲۱ نفر مشترک است که از این حیث رتبه دوم را در کشور دارد.

وی ادامه داد: تعداد خانوارهای روستایی بهره مند از گاز در استان ۴۸۵ هزار و ۵۴ نفر و تعداد انشعابات آن در کشور  ۹۹۶ هزار و ۸۳۳ علمک است و خراسان رضوی بعد از مازندران دومین مصرف کننده گاز طبیعی در کشور است و رتبه سوم را در تعداد علمکها دارد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: امسال پنج درصد به تعداد مشترکان گاز خراسان رضوی افزوده شده است در حالی که انتظار افزایش مصرف پنج درصدی در بخش گاز خانگی در سال جاری را داشتیم که افزایش مصرف به ۱۵.۶ درصد رسید.

افتخاری افزود: ایران دومین مخازن گازی دنیا را در اختیار دارد اما این مخازن لایتناهی نیستند و روزی به اتمام خواهند رسید و در زمستان مصرف گاز خانگی به شدت افزایش می یابد که این میزان افزایش در کشور ۱۵ درصد است.

وی اضافه کرد: خط قرمز ما در مصرف گاز، بخش خانگی است اما وقتی بخش خانگی از سهم گاز خود بیشتر مصرف کند ناگزیر می شویم گاز سایر بخشها مانند صنایع و نیروگاه ها را در زمستان قطع کنیم.

او ادامه داد: در دنیا هیچ راهی به جز مدیریت و تغییر فرهنگ مصرف در زمان اوج مصرف وجود ندارد و هر چه فرهنگ مصرف ما تغییر پیدا کند باعث می شود گاز بیشتری به نیروگاه و صنعت برسد.