تهران-ایرنا- عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: شیوع کرونا در کشور استقلال دانشجویان از خانواده را با چالش مواجه کرده‌است.

محمد مهدی مظاهری استاد روانشناسی روز چهارشنبه در کنگره ملی دانشگاه و کووید ۱۹ که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، افزود: چالش پاندمی کرونا دوربرگردان جدی در جریان زندگی ایجاد و جامعه بشری را با سردرگمی بزرگ مواجه کرده است.

وی افزود: از دست دادن روابط اجتماعی، ایزوله شدن و سایر تبعات، تغییرات زیادی در زندگی افراد در همه موقعیت ها به جا گذاشته است؛ اما آنچه در زندگی خانوادگی دانشجو و غیردانشجو رخ داده بسیار گسترده است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد:آوزش و پرورش  قبل از کرونا به والدین توصیه می کرد در آموزش فرزندان مداخله نکنند اما  والدین ناگهان به همکار معلم در خانه تبدیل شدند.
مظاهری اظهار داشت: بر اساس آمارها، در ایام کرونا افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی خشونت های خانوادگی را شاهد بودیم، همچنین در پنج ماهه اول سال جاری شاهد افزایش ۱۱ درصدی طلاق بودیم، هر چند این میزان طلاق را فقط نباید به پاندمی نسبت دهیم.
وی ادامه داد: زندگی دانشجویی از آموزش گرفته تا فرآیندهای رشد و تحول حتی روابط خانوادگی آنها تحت تاثیر کرونا قرار گرفت. در حالی که حضور در جمع و ارتباطات با گروه خارج از خانواده عامل مهمی برای رشد توانمندی افراد است.
به گفته این استاد دانشگاه، دانشجویان در دوره ای قرار دارند که جدا شدن آنها از خانواده مهم و ورود به دوران دانشجویی با کاهش وابستگی به خانواده به خصوص برای دانشجویان شهرستانی روبرو است اما چالش هایی که از دانشجویان می شنویم، مشکل پیدا کردن با اعضای خانواده به خاطر کاهش خلوت ها و استقلال است.
مظاهری همچنین گفت: زندگی دانشجویی فقط کلاس نیست بلکه ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آنها تا حد زیادی با کاهش مواجه شد و دانشجویان خوابگاهی این مشکل را بیشتر از بقیه تجربه کردند.
وی درباره مشکلات دانشجویان دختر به ویژه متاهلین گفت: درصد دانشجویان دختر در دانشگاه ها بیشتر از پسران است و درصدی از این گروه متاهل هستند که به دلیل تغییر نقش ها در خانواده، آنها را با مشکل مواجه کرده است؛ وقتی با دانشجویان متاهل صحبت می کنیم، شاهد جدی تر بودن این موضوع هستیم، در حالی که این جنبه کمتر دیده می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: تاثیرات منفی پاندمی روی افراد یکسان نبوده است و این طور نیست که مشکلات همه مضاعف شده باشد. بسیاری از تحقیقات، تغییر معناداری در رابطه با کیفیت روابط با همسر، خانواده و گزارش نمی دهند.
مظاهری خاطرنشان کرد: اگر روابط خانوادگی افراد خوب و گرم باشد، پاندمی فرصتی برای بیشتر با هم بودن را فراهم می کند که بر اساس آمارها با هم بودن، تجربه خوبی بود.

به گزارش ایرنا، نخستین کنگره ملی دانشگاه و کووید ۱۹ صبح امروز با سخنرانی رییس سازمان امور دانشجویان، رییس  دانشگاه تهران و معاون دانشگاه صنعتی شریف گشایش یافت.
صفاری نیا رییس دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان، منصوره السادات صادقی  ریس کنگره ملی دانشگاه و کووید ۱۹ و حمید یعقوبی دبیر علمی این کنگره از سخنرانان برنامه های روز نخست بودند.

همچنین در ادامه آیین افتتاحیه، محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، نظرات و یافته های علمی را در خصوص کووید ۱۹ ارایه کرد.

در این همایش ۲ روزه ۶ نشست تخصصی، خدمات مشاوره و مددکاری دانشگاهها در دوران کرونا، خدمات بهداشتی و پیشگیری از کرونا در دانشگاه ها، چالش های آموزش مجازی از منظر  دانشجویان و اساتید در دوران کرونا، ابعاد روان شناختی خانواده دانشجو در دوران کرونا، ابعاد جامعه شناختی و فرهنگی دانشجویان در ایام کرونا و آموزش مجازی دانشجو در دوران کرونا و پسا کرونا برگزار می شود.

اولین کنگره ملی دانشگاه و کووید – ۱۹ با هدف بررسی تاثیرات و پیامدهای بیماری کرونا بر دانشجویان و جامعه دانشگاهی، اول و دوم بهمن ماه به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف و به صورت حضوری و مجازی برپا می شود.

تعطیلی خوابگاه ها زندگی دانشجویان را مختل کرد

در ادامه این کنگره استاد تمام دانشگاه تهران گفت: تعطیلی خوابگاه ها و تخلیه آن موجب برهم خوردن برنامه های زندگی مثل دانش اموختگی و ‌تعطیلی کار دانشجویی شد.

محمد خدایاری فر اظهار داشت: استرس دانشجویان در پاندمی کرونا افزایش یافت؛ تحقیقات نشان داد منابع استرس دانشجویان شامل روابط خانوادگی و بین فردی، وضعیت شغلی، تحصیلی، شخصی و محیطی است. دلیل اولویت منبع استرس ناشی از روابط خانوادگی، از دست دادن منبع حمایت کننده است چرا که نقش حمایت کنندگی دارند.
وی افزود: منابع استرس در کرونا به موقعیت های مبهم ارتباط دارد و پاندمی با ابهاماتی در مورد آلوده بودن فرد، اطرافیان، سطوح، زمان پایداری ویروس و نوع مطلوب درمان در ارتباط است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشجو به عنوان بخشی از جامعه با این ابهامات مواجه است و با استناد به شواهد، دانشجو با برخی منابع اختصاصی اضطراب در کرونا مانند آموزش آنلاین برای فعالیت های تحصیلی مثل دروس عملی، مواجه است.
به گفته خدایاری فر، برخی از دانشجویان ساکن منازل روستایی دسترسی محدود به اینترنت دارند. همچنین تعطیلی خوابگاه ها و تخلیه آن موجب برهم خوردن برنامه های زندگی مثل دانش اموختگی و ‌تعطیلی کار دانشجویی شد.
وی تاکید کرد: عود مشکلات پیشین سلامت به دلیل کاهش تحرک هم در برخی دانشجویان مشاهده شد؛ البته مقداری استرس برای مشغول نگه داشتن دانشجو جهت تحصیل مفید است اما افزایش آن آسیب پذیری پذیری در  جنبه های زیستی خانوادگی و روانشناختی به دنبال دارد.