تهران-ایرنا- معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید به دانشگاه‌ها [بخاطر عملکرد ایام کرونا] نمره قبولی بدهیم.

علی خاکی صدیق روز چهارشنبه در کنگره ملی دانشگاه و کووید ۱۹ در دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: دانشگاه های کشور مسوولیت پذیر هستند و اگر کار خود را درست انجام نمی دادند الان وضعیت کشور اینطور نبود؛ بر اساس شواهد، در تمام امور اداری کشور از جمله صنعت و بهداشت خودکفایی داریم. 
معاون وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه های کشورهای همسایه با حقوق های چشمگیری،  اعضای هیأت علمی را جذب می کنند، افزود: کارهایی که در کشور انجام می شود به دست مهندسان ایرانی صورت می گیرد و دانش آموختگان همین دانشگاه ها امور را انجام می دهند. با توجه به اینکه برخی دانشگاه ها به دانش آموختگان کم لطفی دارند اما در کل دانشگاه ها مسوولیت پذیری خود را در امور مختلف نشان دادند.
وی تاکید کرد: در سیستم دفاعی کشور اگر دانش آموختگان نبودند، این پروژه ها محقق نمی شد. اوج پاسخگویی های دانشگاه ها در بحران های یک جامعه اس.
عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، اظهار داشت: دانشگاه ها در  پاندمی کرونا و حتی بحران سیل ۹۸ نقش بزرگی ایفا کردند اما عملکرد آنها کمتر دیده شد.

معاون آموزشی وزیر علوم اقدامات دانشگاه ها در پاندمی کرونا را به چهار محور تقسیم کرد و اظهار داشت: دانشگاه ها در محور نخست یعنی آموزش، موفق نمایان شدند. اگر به اسفند ۹۸ برگردیم، دانشگاه ها و اعضای هیأت علمی آماده پذیرش این حجم از آموزش الکترونیکی نبودند. برخی ساده ترین راه حل یعنی تعطیلی ترم را مطرح و تاکید کردند اگر امکان برگزاری کلاس نداریم، ترم را تعطیل کنیم. 
خاکی صدیق با بیان اینکه دانشگاه ها مسووولیت اجتماعی خود را در حوزه آموزش انجام دادند، خاطرنشان کرد: در نوروز ۹۹ استادان تعطیلات نداشتندو بالای ۹۸ درصد اموزش ها به صورت الکترونیکی انجام شد؛ در فروردین و اردیبهشت ۹۹ شاهد بودم چطور در تمام تعطیلات تلاش کردند که اموزش را برسانند. 
وی درباره محور دوم افزود: سوگیری پژوهش های دانشگاهی به سمت کرونا در این مدت کوتاه، اتفاق افتاد و استادان و محققان پژوهش های کاربردی و نظری داشتند و مقالات زیادی درباره کووید ۱۹ چاپ شده است.
وی با اشاره به سومین محور، گفت: در دوران کرونا، گزارش های ترویجی و آموزشی بسیاری منتشر و صدها گزارش در مورد کووید از دانشگاه ها چاپ شده است.
معاون وزیر علوم محور چهارم را خدمت رسانی و کمک های حضوری دانشگاه ها و دانشجویان در قالب NGO اعلام کرد.
وی تاکید کرد: به دانشگاه ها باید نمره قبولی بدهیم. البته مشکلی در کشور داریم، به دلیل گسترشی که دانشگاه ها داشتند طیف وسیعی از دانشگا ه ها جلوی چشم افراد می آیند و اگر این گستردگی را نداشتیم، دانشگاه ها متمرکز بودند و توسعه کمی، کمتر بود، فعالیت دانشگا ها نمود بیشتری داشت. 
وی گفت: بر اساس گزارش ها، برخی اعضای هیأت علمی با واتس اپ درس دادند در حالیکه امار این موضوع خیلی کم است. در حالیکه دانشگاه ها در تولید محتوا بسیار موفق عمل کردند.
خاکی صدیق اظهار داشت: البته مشکل اینترنت و شبکه ارتباطی برای انتقال دیتا داریم اما دانشگاهیان توانستند وظیفه آکادمیک وحرفه ای را ایفا کنند.