همدان-ایرنا- سرپرست معاونت اجتماعی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه در ۹ ماهه سال جاری ۳۸ هزار و ۱۳۸ نفر در این استان از خدمات اورژانس اجتماعی استفاده کردند گفت: اختلاف حاد خانوادگی علت بیشترین ارتباط با خط تلفنی ۱۲۳ است.

«زهره بختیاری» روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: بیشترین ارتباط با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی استان همدان به ترتیب شامل اختلافات خانوادگی با ۲۰.۳ درصد، همسرآزاری ۱۷.۳ درصد و کودک آزاری ۱۱.۷ درصد بوده است. 

وی اظهار داشت: تماس های گرفته شده با ۱۲۳ در سال جاری هفت هزار و ۶۹۷ مورد بوده که ۶ هزار و ۹۶۷ تماس مرتبط با جامعه هدف بهزیستی است. 

سرپرست معاونت اجتماعی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه از کل تماسهای صورت گرفته، تعداد ۷۷۵ مورد برای پیگیری به خودرو سیار و هزار و ۲۱ مورد نیز به مراکز مداخله در بحران ارجاع داده شده است، عنوان کرد: در ۹ ماهه سال جاری بیشترین گزارش آمارها در تیم های سیار مربوط به کودک آزاری با ۳۰.۵ درصد، همسر آزاری ۱۷.۲ درصد و اقدام به خودکشی ۱۳.۵ درصد بوده است.

بختیاری با اشاره به اینکه از کل تماسهای برقرار شده در این مدت با اورژانس اجتماعی بهزیستی استان همدان، ۹۷ مورد با مداخله در محل مشکل آنها حل شده و تعداد ۹۵۷ مورد به خدمات اجتماعی سیار، هزار و ۱۶۰ مورد به مرکز مداخله در بحران و ۶۸۵ نفر برای دریافت خدمات تخصصی تر به مراکز درون سازمانی ارجاع شده اند.

وی خاطر نشان کرد: هفت خودرو خدمات اجتماعی سیار در استان همدان فعال هستند و تیم‌های فعال در این خودروها به ۹۵۷ نفر از گروه‌های هدف برنامه اورژانس اجتماعی در کل استان خدمات سرپایی ارائه کرده اند.

سرپرست معاونت اجتماعی بهزیستی استان همدان از فعالیت پنج پایگاه خدمات اجتماعی در استان همدان خبر داد و یادآور شد: سه پایگاه در همدان، یک پایگاه در نهاوند و یک پایگاه در بهار فعالیت دارند که به ارائه خدمات روانشناسی، مددکاری و حقوقی به گروه هدف برنامه اورژانس اجتماعی می‌پردازند.

بختیاری با اشاره به اینکه مردم خدمات اورژانس اجتماعی را به مداخلات قضایی ترجیح می‌دهند و در این صورت مشکلات مردم قبل از ورود ماموران انتظامی و قضایی حل خواهد شد، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اورژانس اجتماعی پر شدن فاصله بین خانه تا کلانتری است تا افراد مشمول این برنامه برای هر موضوعی سراغ پاسگاه و دادگاه نروند و پرونده قضائی نداشته باشند.

وی ادامه داد: هدف اورژانس اجتماعی کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی به افراد در معرض خشونت است.

بختیاری افزود: اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌های مداخله‌ای سازمان بهزیستی با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود که وظیفه آن مداخله در بحران ‌هایی از جمله همسر آزاری، خشونت، خودکشی و کودک آزاری است.

سرپرست معاونت اجتماعی بهزیستی استان همدان از کودکان آزار دیده، همسران آزار دیده، دختران و پسران فراری از منزل، کودکان کار و خیابان، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کردند، به عنوان گروه‌های هدف اورژانس اجتماعی نام برد و افزود: زنان و دختران در معرض آسیب یا آسیب دیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی و زوجین متقاضی طلاق نیز از سایر گروه‌های هدف اورژانس اجتماعی هستند.

بختیاری با تاکید بر اینکه توسعه اورژانس اجتماعی در شهرهای جدید کمک می‌کند تا این برنامه فراگیرتر شده و افراد بیشتری از خدمات شبانه روزی، رایگان و تخصصی این برنامه در مناطق بیشتری از کشور بهره‌مند شوند، اظهار داشت: اورژانس اجتماعی در سال ۹۶ اقدام به راه اندازی این مراکز در شهرستان‌های بهار و اسدآباد کرده است و در حال حاضر راه اندازی مرکز اورژانس اجتماعی شهرستان فامنین در دست اقدام است. 

اورژانس اجتماعی در حال حاضر شامل چهار فعالیت مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی به نام مرکز مادر اورژانس اجتماعی، پایگاه خدمات اجتماعی یا همان ایستگاه اورژانس اجتماعی، خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳) و خدمات سیار اورژانس اجتماعی است و اکنون در همه استان‌های کشور فعالیت دارد.

مردم می توانند با مراجعه حضوری به مرکز مادر اورژانس اجتماعی یا همان مرکز مداخله در بحران یا پایگاه خدمات اجتماعی یا خودروهای خدمات سیار از خدمات استفاده کنند یا اینکه با خط اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ تماس بگیرند.