بغداد - ایرنا - تحلیلگر سیاسی عراقی تاکید کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا باید به خاطر جنایاتش در سطح جهان و تحریم هایش علیه کشورهای دیگر دستگیر و محاکمه شود.

به گزارش ایرنا، «کریم الخیکانی» تحلیلگر سیاسی عراقی امروز (پنجشنبه) در گفت و گو با پایگاه خبری «المعلومه» این کشور تصریح کرد: ترامپ جنایت های بسیاری در عراق و سراسر جهان مرتکب شد و تحریم های زیادی علیه کشورهای مختلف اعمال کرد و در نتیجه دولت جدید آمریکا تلاش خواهد کرد که مسیر را اصلاح و همه تخلفات ترامپ را مرتفع کند.

وی افزود: دولت عراق باید از فرصت موجود استفاده کرده و در سطح دیپلماتیک با دولت بایدن برای لغو تحریم هایی که ترامپ علیه شخصیت ها و چهره های ملی عراق اعمال کرد، وارد گفت وگو شود.

الخیکانی تصریح کرد: عراق باید برای اجرا کردن حکم جلب دستگاه قضایی کشور علیه ترامپ در سطح بین المللی وارد عمل شده و این حکم جلب را در سطح بین المللی پیگیری کند تا اینکه «اینترپل» نقش خود را برای دستگیری ترامپ برعهده بگیرد.

شورای عالی دستگاه قضایی عراق اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد که قاضی ویژه دادگاه تحقیق «الرصافه» مسئول رسیدگی به جنایت ترور فرماندهان شهید سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین سپاه قدس و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان «الحشد الشعبی» عراق و یارانشان در نزدیکی فرودگاه بغداد، پس از بررسی سخنان خانواده المهندس و پایان تحقیقات اولیه، حکم جلب ترامپ را صادر کرد.

این شورا تاکید کرد که طبق احکام ماده ۴۰۶ قانون کیفری عراق، تحقیقات درباره دیگر عاملان جنایت ترور فرماندهان شهید سلیمانی، المهندس و همرزمانش ادامه خواهد داشت.

در پی صدور حکم جلب ترامپ، رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز با سفیر آمریکا در بغداد درباره موضوع تحویل افراد تحت پیگرد دستگاه قضایی عراق گفت وگو کرد.

شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه ۸ نفر دیگر از همرزمان‌شان بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور مستقیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و با شلیک راکت از پهپادهای ارتش این کشور به شهادت رسیدند.

این جنایت پلید آمریکا علیه فرماندهان شهید سلیمانی و المهندس سبب شد که نمایندگان منتخب مردم عراق در پارلمان این کشور،  مصوبه اخراج نیروهای بیگانه از کشورشان را تصویب کنند تا مرحله دیگری از مبارزه مردم عراق علیه اشغالگری آمریکا آغاز شود.