تهران - ایرنا - رسانه‌های یمن، هدف آمریکا از قراردادن نام «جنبش انصارالله» در لیست «گروه‌های تروریستی خارجی» که در آخرین روزهای دولت «دونالد ترامپ» انجام شد را تقویت گروه‌های تکفیری در یمن دانستند.

به گزارش ایرنا، رسانه‌های یمن روز پنجشنبه با اشاره به اینکه کشورهای متجاوز ائتلاف به رهبری عربستان درصدد ترویج تفکر و اندیشه‌های وهابی و تکفیری افراطی در یمن هستند، نوشتند: در زمانی که کشورهای متجاوز ائتلاف سعودی و دولت ترامپ برای قرار دادن نام انصارالله و نیروهای ملی یمن در لیست تروریستها تلاش می‌کردند، اطلاعات جدیدی از توطئه جدید غرب مبنی بر حمایت ائتلاف متجاوز آمریکایی - سعودی - اماراتی از گروه‌های افراطی تکفیری در استان‌های اشغالی منتشر شد. 

رسانه‌های یمن با اشاره به گزارش منتشر شده از استان‌های جنوبی این کشور افزودند که کشورهای متجاوز ائتلاف سعودی اخیراً بیش از ۱۳ مرکز اطلاعاتی را برای گروههای افراطی تکفیری در استانهای «لحج، المهره، الضالع» و مناطق نزدیک به استان «شبوه»، به عنوان بخشی از توطئه اسرائیلی - آمریکایی توسط عربستان سعودی و امارات متحده عربی به منظور بی‌ثبات کردن امنیت یمن ایجاد کرده‌اند.  

گزارش‌های رسانه‌های یمنی با اشاره به اینکه کشورهای متجاوز ائتلاف بر ایجاد برخی از این مراکز در مناطق استراتژیک با جمعیت متراکم بین استان‌های لحج و تعز متمرکز شده‌اند، اضافه کردند که بیشتر این مراکز در استان‌های لحج و المهره قرار دارد، ضمن اینکه یک مرکز به فرماندهی «یحیی الحجوری» که از نیروهای تکفیری است، با سرمایه گذاری عربستان و امارات در شهر الجوبه در استان مارب ایجاد شده است.  

بر اساس این گزارشها، مراکز کوچک یاد شده صدها جوان را از استان‌های «حضرموت، شبوه و ابین» جذب و سپس آن‌ها را به مراکز بزرگ منتقل می‌کنند.  

این گزارشها با اشاره به اینکه کشورهای متجاوز ائتلاف به سرکردگی سعودیها به ۶ مرکز برای نشر اندیشه‌های افراطی وهابی در مناطق «المضاربه، طور الباحه، المحاوله و التربه» در استان تعز کمک مالی می‌کنند، افزود: یک مرکز در منطقه المضاربه به فرماندهی «بسام الحبیشی» از نیروهای تکفیری ایجاد شده و بیش از چهار هزار نفر را از مناطق مختلف لحج، تعز و ابین جذب کرده است. 

این گزارشها همچنین نشان دادند که کشورهای متجاوز ائتلاف به رهبری عربستان سعودی یک مرکز وهابی در منطقه «طور الباحه» به فرماندهی «خلیل الحمای»  و یک مرکز سلفی در منطقه المحاوله تحت مدیریت «جمیل الصلوی» از نیروهای تکفیری و یکی دیگر در منطقه «تربه ابو الاسرار» در «الصبیحه» ایجاد کرده‌اند. 

بر اساس این گزارشها، قبایل «الصبیحه» به مسئولان دولت مستعفی و فراری «عبدربه منصور هادی» نسبت به پیامدهای تاسیس این مراکز هشدار داده و خواستار توقف بودجه آن‌ها و اخراج عناصر تکفیری چند ملیتی که به این مراکز وارد شده‌اند، شدند. 

همچنین کشورهای ائتلاف متجاوز به یمن، یک مرکز تکفیری همانند مرکز " الفیوش " وابسته به گروههای تکفیری در لحج را در جنوب غربی شهر الضالع تاسیس کرده‌اند. 

در ادامه این گزارشها آمده است که عربستان سعودی طی سه سال گذشته هفت مرکز تکفیری را در استان المهره به ویژه در «شحن، حصوین، قشن» و مجاور شهر الغیظه، تامین مالی کرده است. 

این گزارشها تاکید کردند که این مراکز حاوی صدها عنصر تکفیری خارجی است و کشورهای متجاوز به بهانه مبارزه با تروریسم و مقابله با ​​دزدی دریایی در تلاشند تا ایجاد پایگاه در یمن را توجیه کنند و کشورهای غربی را فریب دهند. 

این گزارشها حاکی است که ایجاد این مراکز در طرحی جدید با هدف قرار دادن یمن به ویژه مناطق حساس آن از جمله دروازه غربی «باب المندب» و استانها و سواحل شرقی انجام می‌شود و امنیت دریایی را تهدید می‌کنند، زیرا مطابق آنچه در گزارشها آمده است، کشورهای متجاوز به یمن به سرکردگی عربستان در آینده از این پایگاهها برای تهدید ناوبری دریایی با هدف کنترل تنگه باب المندب به بهانه محافظت از کریدورهای تجارت بین‌المللی استفاده خواهند کرد. 

رسانه‌های یمن با اشاره به اینکه اطلاعات قبلی با اقدامات نیروهای متجاوز ائتلاف، آمریکا و انگلیس در طول دوره گذشته و از طریق آنچه توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره انتقال بازداشت شدگان زندان «گوانتانامو» به یمن، مطابقت دارد، افزودند: ادعاهای انگلیس مبنی بر حمله به یک کشتی در سواحل المهره، چند روز پس از سفر مشکوک سفیر آمریکا به این استان و متعاقب آن اعلامیه ارتش این کشور مبنی بر حضور در سواحل شرقی یمن، انجام شد. 

این حرکات به وضوح نشان می‌دهد که تمایل غربی‌ها برای استفاده مجدد از کارت «ضد تروریسم» به منظور تقویت قیمومیت خارجی بر یمن و کنترل سواحل و بنادر آن است، به ویژه اینکه این اقدامات همزمان با تماس‌های مکرر کشورهای متجاوز با دولت آمریکا برای قرار دادن نام انصارالله در لیست تروریسم بود و این همان چیزی است که ترامپ سعی کرد پیش از عزیمت ​​از کاخ سفید، آن را به انجام برساند. 

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین روزهای حضور خود در دولت ترامپ، نام انصارالله یمن را در آنچه به عنوان‌ فهرست گروه‌های تروریستی اعلام کرده است، قرار داد. 

این اقدام اعتراض بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به آن از جمله سازمان بهداشت جهانی را به دنبال داشت.  

یمن از اوایل سال ۹۴، هدف حمله عربستان و کشورهای عضو ائتلاف عربی قرار دارد و در این مدت هزاران یمنی کشته و صدها هزار تن دیگر زخمی شدند.