تهران - ایرنا - مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از اجرای طرح نسخه الکترونیک در بیش از ۸۰ درصد مطب‌ها، ۸۳ درصد داروخانه‌ها، ۹۰ درصد آزمایشگاه‌ها، ۹۲ درصد مراکز تصویربرداری و ۹۷ درصد مراکز پزشکی هسته‌ای خبر داد.

محمد مهدی ناصحی روز یکشنبه در گفت ‌وگوی اختصاصی با خبرنگار سلامت ایرنا درباره آخرین اقدامات عملی سازمان بیمه سلامت برای اجرای طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک بیان کرد: بر اساس آخرین گزارش‌ها، برنامه نسخه الکترونیک در ۳۱ استان، ۴۰۹ شهرستان و ۲۴ هزار و ۶۸۸ مرکز شامل مطب، داروخانه و مراکز پاراکلینیک مستقل مستقر شده است.

وی ادامه داد: از مجموع حدود ۲۸ هزار مرکز مستقل سرپایی، بیش از ۸۰ درصد مطب­‌ها، ۸۳ درصد داورخانه‌­ها با تعداد ۸ هزار و ۳۰۶ مورد، ۹۰ درصد آزمایشگاه‌­ها با تعداد هزار و ۸۹۶ مورد، ۹۲ درصد مراکز تصویربرداری با تعداد هزار و ۵۰۹ مورد و ۹۷ درصد مراکز پزشکی هسته­‌ای با تعداد ۹۲ مورد و به طور کلی و میانگین حدود ۹۰ در صد مراکز سرپایی خصوصی در برنامه نسخه الکترونیک فعال شده‌اند.

عوامل موثر در سرعت رشد استقرار برنامه نسخه الکترونیک

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: از عوامل موثر در سرعت رشد استقرار برنامه نسخه الکترونیک، اجرای طرح استحقاق ­سنجی الکترونیک از اردیبهشت ماه و پیشرفت اتصال نرم افزار داروخانه‌­ها و مراکز پاراکلینیک به وب ­سرویس­‌های سامانه نسخه الکترونیک است. استقرار طرح در استان‌های فارس و مازندران به علت عدم استقرار قوانین ارجاع با پیشرفت کمتری همراه بوده است.

ناصحی اظهار کرد: استقرار نسخه الکترونیک در بخش دولتی و حذف دفترچه‌های کاغذی در دستور کار قرار دارد. همچنین استقرار کامل نسخه الکترونیک و حذف دفترچه‌های کاغذی تا شهریور ۱۴۰۰ پیش بینی شده است.

گسترش نسخه الکترونیک در مراکز سرپایی

وی بیان کرد: سایر مراکز سرپایی اعم از درمانگاه، فیزیوتراپی، دندان پزشکان در برخی استان‌ها طرح نسخه الکترونیک را پیاده سازی کرده و در حال گسترش هستند. با توجه به اینکه معماری نسخه الکترونیک مبتنی بر سرویس است، سرویس‌های رسیدگی آنلاین و نسخه الکترونیک قابلیت پیاده سازی در نرم افزار مطب‌ها و مراکز را دارد.

کسب گواهی نرم افزارهای نسخه الکترونیک از بیمه سلامت

ناصحی درباره کسب گواهی نرم افزارهای نسخه الکترونیک از سازمان بیمه سلامت نیز گفت: تا کنون بیش از ۳۰ شرکت نرم افزاری گواهینامه آزمایشگاه سازمان بیمه سلامت را کسب کرده و از طریق نرم افزار خود اقدام به ارسال نسخ الکترونیک می‌کنند. با این وجود پنل سازمان بیمه سلامت برای موسساتی که فاقد نرم افزار هستند نیز در حال خدمت رسانی است. در صورت عدم دسترسی به رایانه، مراکز می‌توانند از اپلیکیشن نسخه الکترونیک استفاده کنند. با این وجود تسهیلاتی جهت تهیه سخت افزارهای لازم در نظر گرفته شده است.

تسری برنامه در بیمارستان‌های کشور

رییس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت بیان کرد: این طرح در برخی بیمارستان‌ها­ نیز اجرایی شده و در حال تسری به سایر بیمارستان­‌های کشور است. استقرار برنامه در بیمارستان­‌ها مستلزم برآورده کردن پیش ­نیازهای آن از جمله هماهنگی بین بخشی و لینک سامانه­‌های نسخه الکترونیک به سپاس است که در حال اجراست.

هماهنگی سازمان‌های بیمه گر

ناصحی گفت: شورای هماهنگی سازمان‌های بیمه گر و سازمان نظام پزشکی در سطح ستاد تشکیل شده است. این شورا در سطح استان نیز با هدف رفع چالش‌های استقرار نسخه الکترونیک، یکسان سازی کدینگ و قواعد تشکیل خواهد شد. ایجاد درگاه واحد جهت ارائه خدمات الکترونیک بین سازمان‌ها در دستور کار قرار دارد و اقدامات اصلی این کار نیز انجام شده است.

نشان دار کردن بیماران و تسهیل ارائه خدمت

وی اظهار کرد: طرح مدیریت نشان که امکان نشان ­دار کردن بیماران، مدیریت و تسهیل دریافت خدمات را برای بیمه­ شدگان فراهم می­‌کند در مورد بیماران خاص با نشان بیماران خاص، داروی زولدرونیک اسید با نشان سرطان، داروهای آلبومین، انسولین و نازایی با نشان افزایش سقف، داروهای بیولوژیک با ۱۳ نشان مختلف طبق راهنماهای بالینی مربوطه اجرایی شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: نشان­دار کردن بیماران مبتلا به دیابت، هپاتیت، بیماران روانی، برخی بیماری­های ژنتیکی از جمله تالاسمی مینور و نیز پیاده­سازی راهنماهای بالینی ابلاغی از جمله پوکی استخوان، داروی آهن­زدا در دستور کار قرار دارد.

اجرای ارجاع الکترونیک

ناصحی گفت: ارجاع الکترونیک در صندوق سایر اقشار و نظام ارجاع یک در استان­ کردستان به صورت پایلوت مستقر شده است. همچنین هماهنگی لازم جهت پایلوت ارجاع الکترونیک در صندوق بیمه همگانی در چهار استان در حال انجام است.

وی افزود: پایش برنامه، پیگیری و انجام اصلاحات مورد نیاز به صورت مستمر در حال انجام است. این اقدامات شامل بهبود کاربری برنامه، بازنگری در قوانین رسیدگی آنلاین، پیگیری موضوع مربوط به بیمه­های تکمیلی، پیگیری دسترسی سرویس‌های مربوطه است.

پرداخت مطالبات نسخه الکترونیک تا قبل از دهم هر ماه

ناصحی گفت: اکنون مطالبات نسخ الکترونیک تولید شده، تا قبل از دهم هر ماه پرداخت می‌شود. همچنین ارائه مشوق‌های دیگر مبتنی بر تعداد نسخ الکترونیک ثبت شده به مراجع بالادستی اعلام شده و به زودی اعمال می‌شود.

وی اظهار کرد: در مجموع پیشرفت برنامه در بخش خصوصی منطقی بوده، اما در بخش دولتی نیاز به هماهنگی بیشتر است. البته شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی مطب‌ها سرعت پیشرفت را کند کرد.

به گزارش ایرنا، توسعه خدمات الکترونیک سلامت یکی از اهداف مورد تاکید دولت بوده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ۱۵ دی ماه گفت: اقدامات لازم برای ارائه خدمات الکترونیکی در حوزه سلامت باید تا ۲۰ اسفند ماه تکمیل شود تا مردم در رفاه بیشتری قرار بگیرند.

وی  همچنین از ارائه کمک های مالی دولت در زمینه کرونا به ۳۵ میلیون نفر در ماههای پایانی سال خبر داد.